Sara

    Hej har tagit studenten i år och ska börja på komvux för att läsa matte 3b för att bli behörig till ekonomprogrammet. Och lägga till eng 7 för höja meriten. Och tänkte göra några prövningar i så många ännen jag kan för att höja meriten. jag har typ 13,30 vilket är dåligt. Om ja klarar allt på komvux så kanske jag hamnar på 14,60/15 typ. Jag såg att antagningen i skövde var ganska låg och det fanns även ekonomprogramet där de erbjuder en inriktning, i år blev alla antagna. Men hur ska jag veta om jag kan komma in? Vet stt det är olika varje år och det höjs och sänks Osv. Men om ekonomprogramet - ekonomi o hållbarhet, där alla kom in 2 år i rad, tror du då det skulle kunna höjas till typ 18 i merit isåfall. För nu tänker jag ju att jag har chans att komma in om jag bara klarar matten eftersom alla kom in de senaste 2 åren?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sara!
    utan godkänt betyg i matematik 3 (3b eller 3c) är du till ekonomprogrammen på de svenska lärosätena Obehörig och kan därför inte komma in.
    Högskoleutbildningar i Sverige kan inte ta in obehöriga. Så, du är tvungen att skaffa dig godkänt betyg i matte 3b. Då blir du behörig och kommer delta i konkurrensen. Ju högre betyg i matte 3 du får, desto bättre; detta pga betyget kommer räknas in i ditt jämförelsetal. Bra att du ska läsa engelska 7. För att du lär få meritpoäng för godkänt betyg i den kursen men det är annars bra att kunna mer engelska, i vilket fall.
    Hur högt meritvärde som kommer ge plats, är det ingen som vet på förhand. Det är fördelaktigt för dig att höja ditt meritvärde så mycket du kan och även göra högskoleprovet så många ggr du hinner och orkar. Hur det var förr och hur det blir i framtiden (hur höga meriter som kommer ge plats på utbildningen) är det ingen som vet.