Ebba
    Hej,

    jag har sökt en utbildning till hösten men nu ångrat mig. Jag vill läsa till ämneslärare på gymnasiet istället. Jag har kollat och utbildningen kommer öppna för sen anmälan. Det är 9 stycken som har sökt utbildningen, noll som första hands val. Om jag har den som enda val, med sen anmälan, är chansen stor att jag kommer in?

    Förra året var liknande ansökande och då antogs ingen.

    Tacksam för svar
    Bästa hälsningar
    Ebba
    • :

      Hej, Mikael, tack för snabbt svar! Jag förstår att det blir svårt att starta en utbildning med så få sökande.

      Det är lärarprogrammet som jag är intresserad av. Hur fungerar det där? Eftersom det finns många inriktningar beroende på vilket ämne man väljer så tänker jag att även om så få sökt till "svenska och tyska lärare" så startar utbildningen gemensamt med alla som läser andra kombinationer? Eller läser alla som skall bli tysklärare tillsammans och de som skall bli mattelärare läser för sig?

      Hoppas du förstår hur jag menar!
      Trevlig kväll
      Ebba

    • Anna : Frågor om Exakt hur lärarutbildningen är organiserad, vem läser tillsammans med vem - måste man ställa direkt till Lärarutbildningen på just det lärosäte där man vill läsa. Lärarutbildningar kan - på olika lärosäten - vara organiserade på Olika sätt.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Ebba,

    om för få söker till utbildningen, är risken stor att utbildningen ställs in (blir alltså ingen start). Hur många som ska söka när sen ansökan är öppen, är det ju ingen som vet.
    Tips - ring till Antagning.se - tel.nr 0771-550720 och tel.tid på vardagar kl.9-16. Det är antagning.se som tar emot ansökan till högskoleutbildningar i Sverige och administrerar de ansökningar. Dock kan de inte veta hur många sökande kommer att söka en viss utbildning under perioden som "sen ansökan" blir öppen.
    Blir det för få sökande, är det inte ekonomiskt försvarsbart att starta utbildningen; man har ju inte råd att bedriva mer eller mindre "individuell undervisning", tyvärr.

    • : Hej, MIkael,
    • Anna : Vi på Fråga SYV kan endast ge Allmän info om Lärarutbildningar, ej detaljerad info. För detaljerad info måste man vända sig direkt till det lärosäte som man är intresserad av. Man kan få Olika svar på samma fråga från olika lärosäten. Varje högskola och universitet i Sverige kan i viss mån bestämma själva och samma eller liknande utbildning kan vara organiserad på ett annat sätt på ett annat lärosäte; förändringar sker också "över tid", dvs som det var förra året behöver inte vara exakt på samma sätt i år och kan förändras även till nästa år. Du kan därför med fördel vända dig direkt till de Lärarutbildningar på de lärosäten som du är intresserad av, för att få korrekt och aktuell info. Lycka till!