Kim
    Jag läser en sommarkurs på universitetet (15 HP). Jag tar inte studiemedel för denna kurs. Om jag skulle hoppa av kursen eller inte klara av den, vad händer då?

    Om jag börjar läsa en kurs i höst och ansöker om studiemedel för denna, måste jag ha klarat x antal HP av min sommarkurs för att få studiemedel direkt? Eller spelar det ingen roll hur mycket av min sommarkurs jag har klarat då jag inte tar studiemedel för denna?

    Tack på förhand!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Kim!
    Om du sedan innan har "högskolepoängs-skuld" till CSN, då kan du behöva klara av godkänt betyg på sommarkursen eller godkända betyg i andra studier innan du kan få din studiemedel tillbaka.
    Men om du tidigare aldrig tagit studiemedel eller om du tagit studiemedel och klarade få godkända betyg i de kurser/utbildningar som du fick studiemedel för, då spelar det i så fall ingen roll om du hoppar av kursen eller inte klarar få godkänt betyg i den.
    Så tolkar i alla fall vi här på FRåGA SYV de reglerna som du kan läsa om på www.csn.se
    Ytterst är det CSN som ansvarar för beslut om studiemedel (och detta oavsett vad vi eller någon annan säger till dig). Så, du kan med fördel ställa frågorna om studiemedel till personal som jobbar på CSN.