Csaba
    Hej!

    Jag har svårt att bestämma mig om jag ska bli civilingenjör eller högskoleingenjör. Därför tänkte jag fråga, om jag väljer att gå högskoleingenjör i maskinteknik och kommer ut i arbetslivet och efter några år känner att jag hade velat bli civilingenjör, kan man göra då att man tar masterutbildningen då som högskoleingenjör eller måste man gå civilingenjörsutbildningen från början? För jag tänker att civil- och högskoleingenjör inom maskinteknik är så pass lika och då tänker jag att det borde funka, men är osäker.

    Tack för svaret på förhand!

    Mvh Csaba

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Csaba,
    det är omöjligt att svara ang. Exakt hur reglerna ska se ut på många års framtid... Högskoleingenjörsutbildning går på 3 år. Du har ännu inte kommit in, om jag förstår dig rätt... sedan ska du jobba i några år - då pratar vi om 5-6 års framförhållning /minst/.
    Vilka masterprogram kommer att erbjudas då och vilka behörighetsreglerna kommer att gälla till dem - är det idag ingen som vet. Förhoppningsvis kommer någon möjlighet finnas att kunna läsa mer och bli civilingenjör med grunden som högskoleingenjör, men kan, som sagt, inte lova ngt. definitivt på så lång tid framåt.

    Du kan med fördel kontakta studievägledning på de masterprogram som du skulle velat gå /som finns idag/. Om någon vet vad som i framtiden planeras - de eventuella förändringar i ingenjörs-master-program - så är det de i så fall.
    Bästa hälsningar

    ANNA