Malin

    Hur gör man för att utbilda sig till civil utredare? Jag har läst psykologi på gymnasienivå,räknas De som kompetens(?)

    • Ludmila :

      det finns ingen specifik utbildning till just "civilutredare". Men 3-årig högskoleutbildning kan man kanske få chans att söka tjänst som civilutredare om ngn sådan tjänst kommer utlysas, vilket händer ibland. Det kan absolut inte garanteras att kunna ens få möjlighet att söka jobbet som civilutredare för att om Polisen ej öppnar för rekrytering - då finns det inga tjänster ens att söka. :(

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Malin!
    Jag håller i stort med Ludmilas kommentar (se kommentar till din fråga).
    Kika t.ex på polisen.se/om-polisen/lediga-jobb - finns idag (16 april 2020) ingen tjänst som Civil utredare att söka. Det kan ibland utlysas några tjänster på samma ort - men det kan också gå ett par år utan att ngn tjänst utlyses. Om ngn tjänst utlyses då brukar det bli stor konkurrens om de tjänsterna: många sökande med stora meriter. På Framtid.se/yrke/civil-utredare står det att det är Svårt att få jobb och detta både pga det är få tjänster som utlyses och även pga man med "vilken utbildning som helst" kan söka och även Få jobbet.
    Jag säger inte att du inte kan bli civilutredare, men det kan absolut inte garanteras och chansen är inte stor heller... Utbildning som jag skulle Rekommendera är kanske Juristprogrammet i första hand. Även kandidatprogram i kriminologi är inte fel att satsa på om man har i åtanke att kanske bli civilutredare sen.