Natalie

    Hej! Jag har en fråga angående ekonomiutbildningar. Jag förstår inte riktigt skillnaden mellan civilekonom-utbildningen och master-utbildningen inom ekonomi där man först läser tre år, och sedan lägger till två med ett visst ämnes specialisering. Eftersom att båda utbildningarna har den inriktingen jag är intresserad av att läsa så vet jag inte riktigt vilken jag ska välja då jag inte vet skillnaden. Bortsett från att ena har ett år extra, vad är skillnaden? Vilken lönar sig bäst, och med vilken utbildning är det lättast att få jobb om det är någon skillnad.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Natalie,
    Ekonomiyrken - finns det i Sverige ej några strikta bestämmelser kring; t.ex finns inga legitimationer... så egentligen får arbetsgivare anställa vem de vill för att arbeta inom ekonomi... Så, det gäller att noga läsa på de utbildningarnas hemsidor (som man vill söka till) och prata med de kunniga inom ekonomibranschen.

    Men om du är 16 år så kommer du söka till eftergymnasiala utbildningar om några år, först; och då kanske har några förändringar skett; utbildningsutbud är inte konstant; den förändras... Mitt yrke, SYV, kunde man utbilda sig till på ett år (för många år sedan), sedan blev utbildning 2-årig och nu är det ett 3-årigt program; utbildningarna till fysioterapeut blev för några år sen en termin längre... utbildningarna byter namn, försvinner, förändras och nya utbildningar dyker upp. Det är alltså inte säkert att samma program i ekonomi finns på högskolenivå i Sverige, när det blir dags för dig att söka... det är därför så att du nu ska helst läsa så mycket matematik du kan och även så många ekonomikurser på gymnasiet som du kan, för att Senare, när det börjar närma sig - bestämma vilken utbildning i ekonomi på eftergymn.nivå du vill söka till.

    Du får gärna kika på
    de olika yrkespresentationerna där vi berättar det som vi Idag vet om de olika yrken och utbildningar som leder till de yrkena:
    Ekonomiyrken
    Civilekonom
    Nationalekonom
    Företagsekonom

    Liselotte