A
    Jag vill jättegärna bli en civilekonom utan att lämna Stockholm. Det finns inget civilekonomi program i Stockholm. Finns det något annat sätt jag kan göra? Sen står det även att en vanlig examen för en civilekonom är 4 år istället för 3. Måste jag fortfarande lägga till 2 år för att få en master då?

    Uppskattar alla svar, tack på förhand.

    1 Svar

    Saga SYV

    Hej Armin,

    det finns ett ganska stort antal Olika Ekonomiyrken >>. Just Civilekonom kallas man om man tar ut civilekonomexamen, vilket man i Sverige idag endast kan ta ut mot slutet av studier på civilekonomprogrammet.
    Men det finns många andra ekonomiyrken, ex. en "vanlig" ekonom (kandidatexamen i ekonomi). Tar du ut kandidat i ekonomi, kan du sedan se vad det då finns att söka för master- eller magisterprogram. Utbildningsutbud förändras. Det går idag inte svara angående vilka utbildningar på avancerad nivå (och var i landet) kommer erbjudas om några år.

    Mvh
    S.

    • : Så det finns ingen master att bygga på en civilekonom utbildning? 4 år sen är det ingenting mer att bygga på?
    • Julia : Utbildningsutbud förändras. Vilka utbildningar man kan söka kan man sällan se på flera års sikt, man måste vänta tills det är "rimlig tid" innan utbildning börjar (ibland är det samma dag som Ansökningsperiod börjar som man kan se vilken utbildning som bli sökbar). Det kan kanske gå att efter kandidat i ekonomi "hoppa in" i civilekonompgrammets "senare del". Är d intresserad av Ekonomi, börja läsa eknomi... så får man se sen vilka möjligheter som öppnas längre fram.