Fatima

    Hej! Jag har börjat läsa Civilekonomprogrammet, höst 2021. Efter ett tag kände jag att jag inte trivs riktigt i programmet då jag tyckte att det var mycket teori, dvs frågan och sen svaret. Man kan alltså nästan inte ändra på svaret. Det är inte som tex matte där det kan finnas många olika sätt att lösa en ekvation för att komma till ett och samma svar. Det gjorde att jag tog ett studieuppehåll för att leta efter det som kanske skulle passa bättre. Jag kom fram till att det kanske skulle passa om jag läser något med ingenjör då det innehåller mycket teknik och matte. Men väljer jag denna väg, blir jag tvungen att läsa tekniskt basår då på gymnasiet har jag läst på ekonomiprogrammet.

    Just nu har jag gått tillbaka till Civilekonomprogrammet, dels för att jag tänkte det kanske är bra att läsa klart företagsekonomi kurser. Dels för att jag inte har mycket annat att göra fram till början av basåret, vilket kommer att starta på hösten. Min fråga är: Vad är det bäst att göra enligt eran erfarenhet och åsikt. Jag blev intresserad utav både civilingenjör i Datateknik, Industriell ekonomi, och Design och produktutveckling. Det som oroar mig mest är att jag förlorar något som är egentligen en framtid för mig, dvs Civilekonom.

    Många jag har frågat säger att jag ska välja utav vad jag själv tycker. Problemet är jag vet inte hur jag ska välja eller tycka längre och om jag ens gör rätt. Därför frågar jag. Det som jag vill plugga är ett program som innehåller kreativt arbete, där det leder till många jobb möjligheter i framtiden samt bra lön.

    Jag har hört från några att det inte finns något framtid ingenjör-utbildningen och att det ibland är svårt att hitta jobb och att man blir tvungen att flytta runt mycket, dvs att det inte finns ett stabilt ställe att jobba på. Stämmer det?

    Ber om ursäkt att det blev mycket långt men skulle uppskatta om någon ger mig svar utifrån vad hen personligen tycker och de erfarenhet hen har från studenter som är i samma situation som mig.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Fatima!
    Om du är osäker på vad du vill studera, så kanske är bäst att försöka få jobb (vilket jobb som helst) och skaffa sig arbetslivserfarenhet. Du blir äldre, mognare och med mer erfarenhet från arbetsmarknaden och livet i övrigt - så kanske kan du om ett par år vara mycket mer säker på vad du vill studera och vilket yrke du vill satsa på.
    Jag tänker annars på att i fall du är intresserad av ekonomi men vill ha en mer praktisk utbildning, jämfört med den mycket teoretiska utbildningen på civilekonomprogrammet, så kanske du kan titta på yrkeshögskoleutbildningar som är kortare och mer praktiska.
    Jag tänker även på studiemedelsfrågan. Studiemedel kan man få - på eftergymnasial nivå - i max 6 år. Civilingenjörsprogrammen går på fem år på heltid. Basåret innan - på ett år; det blir 6 år, men om du redan har tagit ett antal veckor med studiemedel för civilekonomprogrammet, då kommer inte veckorna räcka till mot slutet av civilingenjörsprogrammet. Du måste i så fall planera hur du ska klara dig, ekonomiskt sett under senare del av din utbildning till civilingenjör.
    Yrkeshögskoleutbildningar är ganska mycket kortare än högskoleutb. Titta på några exempel:
    utbildning/hermods-yrkeshogskola/technical-account-manager
    utbildning/hermods-yrkeshogskola/eco-sale
    utbildning/naringslivsakademin/inkopare-hallbarhetskompetens
    utbildning/xenter-botkyrka/dokumentcontroller-registrator
    utbildning/frans-schartaus-handelsinstitut/revenue-management-och-data-analyst

    Vad gäller arbetsmarknaden (hur svårt eller lätt det blir att få jobb) så är det mycket svårt att säga någonting konkret vad gäller få jobb som civilingenjör om 6 år (det är för lång tid framåt) men vad gäller yrkeshögskoleutbildningar så får de svarta endast om bedömning har gjorts att just den kompetensen blir mycket eftertraktad på arbetsmarknaden. Yrkeshögskoleutbildningar ger mycket bra chans att få jobb direkt efter yrkeshögskoleexamen.