Erik
    Hej! Jag ska börja gymnasiet nästa termin och jag har tänkt välja mellan två skolor det ena är NT-gymnasiets robot linje och de andra är LBS spelutvecklings linje.

    Jag vet att man ska lägga till matematik 4 och fysik 2 får man behörighet till civilingengör. Men får jag behörighet till alla civilingengörs program på t.ex KTH eller beror det på vad jag väljer för linje t.ex om jag väljer robot linjen på NT-gymnasiet så får jag bara behörighet till saker som maskinteknik och farkostteknik och spelutveckling på LBS så får jag bara behörighet till saker som medieteknik eller kanske informationsteknik.

    Mvh Erik (stockholm)

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej!

    "Robot" och andra profiler påverkar inte din behörighet till en högskoleutbildning utan det är tillräckligt höga kurser i matte, fysik och ibland kemi (kontolleras mot behörighetskraven på varje utbildning på högskola/universitet ) samt för konkurrens måste man ha tillräckligt högt meritvärde på betyg för kunna få plats. Annars är man behörig men ej kommer in - det är samma princip som till gymnasiet. Mvh Mikael
    Läs också på http://www.fragasyv.se/info/mal-hogskola