Lin Alnajm

    Hej, Jag är intresserad av civilingenjörsprogramet I bioteknik eller medicinsk teknik. Men jag behöver känna mig mer om arbetsmarknaden och framtiden för detta område i Sverige. Jag valde detta program eftersom jag kan konkurrera med mitt betyg på de här programmen. Jag är dock lite tveksam att anmäla mig till utbildning på grund av jobbchanser. Är det lätt att hitta en karriär inom detta område efter examen? Och på vilka arbetsplatser kan du arbeta med den examen? Tack på förhand!

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Lin,
    det vi vet om yrken presenterar vi i presentationerna på www.framtid.se, t.ex kika på yrke/civilingenjor-inom-bioteknik

    Annars, så vill jag svara så här:
    civilingenjörsprogrammen är långa, fem år långa... det är mycket som kan hända på fem år. Många faktorer påverkar om just du får jobbet efter en viss utbildning (eller inte); ibland spelar "övriga meriter" avgörande roll, t.ex att man har Körkort eller kan ännu ett språk; t.ex om företaget har nära samarbete med t.ex Frankrike och du kan franska, då har du en stor fördel och kan få jobbet före alla andra sökande, även om det skulle, allmänt sett, vara svårt att (inom just den branschen just då) få jobb.
    Civilingenjörsprogrammen är ganska "breda" och man får en bra teknisk grund inför många olika möjligheter på arbetsmarknaden. Titta annars också på möjligheten att söka till utbildningen som heter "Civilingenjör och lärare" då får man dubbel-kompetens och lärarbrist lär (tyvärr) bestå, enligt de flesta prognoser.
    För att öka sina chanser att få jobb direkt efter utbildningen, försök få sommarjobb och/eller extrajobb på ett företag där du efter utbildningen vill få fast-jobb. Tänk också på möjlighet att vid sidan av heltidsprogrammet läsa fristående kurser på deltid (t.ex på 50%, alltså på halvtid; eller på 25% av studietakt) - för att antingen bredda eller fördjupa din kompetens. Vi avråder dock från att läsa på mer än heltid under första terminen (detta för att inte "ta sig vatten över huvudet"). Det är inte alla som bör läsa på mer än heltid; det är bättre att klara sina studier på "endast heltid" än att ta på sig för mycket och missa få godkända betyg.
    Jag vill avsluta mitt svar så här: även om det skulle vara svårt att få jobb inom ett visst område, så är det alltid några som får jobb, och varför skulle det inte vara just du som lyckas? Är man "envis på ett bra sätt" och flexibel t.ex kan tänka sig flytta dit jobbet finns, ta kort vikariat, eller kan tänka sig starta eget - eller "i värsta fall" läsa ännu ett par terminer på heltid (tills all studiemedel tar slut...:( efter sin utbildning (medan man söker jobb) så brukar man lyckas!
    Om du är mycket intresserad av just biomedicin och medicinsk teknik, så tycker jag absolut du ska söka utbildningar inom de områden!

    Liselotte