Hej

    Hej. Jag tog studenten i år. Jag gick natur. Jag har länge varit osäker på vad jag vill studera vidare på universitetet, men tror nu att jag kanske är på spåret. Läkare vill jag bli, eftersom forskningen och människokroppen inspirerade mig, men min merit räcker inte. Högskoleprovet har jag gjort en gång, men väldigt låg poäng, därför ska jag göra k höst igen för att höja mina chanser. Därför siktar jag mot civilingenjör, men frågan är bara vilken. Design och produktutveckling låter intressant, men även industriell ekonomi. Jag gillar design och sitta framför datorn, men gillar inte fysik och alltför svåra problemlösningar vilket är anledningen till att jag inte valde att ha matematik specialisering på gymnasiet. (Bara upp till matte 5) Passar någon civilingenjörs utbildning mig eller ska jag studera som civilekonom internationellt. I framtiden vill jag ha ett stabilt jobb, som jag tycker är kul, får mig att inspireras och utvecklas. Vad ska jag ta vägen?

    Med min merit kommer jag in på civilekonom på de flesta av Sveriges universitet. För civilingenjör kommer jag in på de lite mindre universiteten. För läkare kommer jag inte in. Har sökt och 1000 människor framför mig i andra urvalet.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Alva,

    jag vill "slänga in" ännu ett par alternativ "i mixen": eftersom forskningen och människokroppen inspirerar dig, så kan du fundera över att bli Sjuksköterska, och sedan Specialistsjuksköterska eller Barnmorska. Sjuksköterskor kan "gå mot forskning", det finns exempel på sjuksköterskor som har "doktorerat", skrivit och försvarat doktorsavhandling. Utbildningar till Specialistsjuksköterska finns med olika inriktningar, t.ex kan man bli Diabetessjusköterska
    Ännu en variant på utbildningsvägen där du kan bli forskare eller forskningsassistent och där du kommer att läsa mycket om bl.a människokroppen är att läsa biologi eller kemi och sikta på att t.ex bli Läkemedelskemist

    Vad gäller civilingenjörsprogrammen, så kräver alla de godkänt betyg i gymnasial kurs fysik2, och det är inte av en slump som den kursen krävs... det ingår fysik i civilingenjörsprogrammen och även en hel del svårare problemlösning, så om du inte gillar de aspekterna, då är kanske civilingenjörsprogrammen ett mindre bra alternativ för dig.

    Du skriver bl. a "I framtiden vill jag ha ett stabilt jobb, som jag tycker är kul, får mig att inspireras och utvecklas." Vad är "ett stabilt jobb" för dig? Är det månadslön (ej enskilda uppdrag, behovsanställning) eller är det ett yrke där risken att bli arbetslös väldigt liten?
    Du vill ha ett jobb som du tycker är kul, men vad tycker du är kul nu? och vad kommer du tycka är kul om 5-6 år? Vad kommer du tycka är kul om 10, 15 eller 25 år?
    Du vill kunna inspireras och utvecklas. Och det är jättebra. Vad som inspirerar olika människor kan vara väldigt olika. Möjlighet att utvecklas kan man som individ själv (oftast) påverka: om inte annat så kan man bedriva självstudier eller söka läsa kurser vid sidan av sitt jobb, även om jobbet inte direkt kräver det eller chefen tycker det behövs. Annars så är det på de flesta arbetsplatser så att man får möjlighet och även krav på att fortbilda sig. Arbetsgivare ordnar kortare fortbildningstillfällen på arbetsplatserna eller ger möjlighet att söka externa utbildningar som man delvis kan gå på arbetstid (det är ganska vanligt på de flesta arbetsplatser att det ser ut på det sättet).
    Jag vill avsluta med att be dig att titta på många olika yrken. På www.framtid.se finner du över 2.ooo olika yrkesbeskrivningar.
    Jag vill också "påminna dig" om att du är fortfarande rätt så ung och du behöver inte bestämma dig ang.en lång akademisk utbildning nu, direkt. Om du är osäker, kan du försöka få jobb (vilket jobb som helst) och skaffa dig mer livs- och arbetslivserfarenhet innan du bestämmer dig om en längre utbildning.

    Studie- och yrkesvägledare
    • Hej : Vad jag tycker är kul…jag är en organiserad person som är intresserad av dans och musik. Gillar att arbeta med människor men även själv. Jag vill ha ett jobb som ger minskad risk för arbetslöshet i framtiden, samt hög lön. Jag vill gärna kunna resa eller jobba utomlands. Jag vill ha ett jobb där jag kan utvecklas och med det menar jag ett jobb som får mig att vilja lära mig nya saker och vilja göra bättre. Just nu jobbar jag och har gjort det i gymnasiet. Jag har arbetat som säljare för kläder, barnledare för dans, vårdbiträde inom äldreomsorgen och servicevärd på sjukhuset.
    • Mikael : Du har varierande intressen och höga ambitioner. Flera och t om många olika yrken kan passa dig väldigt väl. Titta gärna på många yrken på www.framtid.se