Hej Benjamin!
    Inom IT finns väldigt många olika yrken, var god kika på framtid.se/yrken/data-it och utbildningarna finns även inom andra former än högskola-universietet, t.ex finns många IT-inriktade utbildningar inom yrkeshögskola - se (nedan) några exempel:
    utbildning/jensen-yrkeshogskola/cloudutvecklare-aws
    utbildning/lernia-yrkeshogskola/cloud-and-it-infrastructure-engineer
    utbildning/yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/cad-konstruktor-mechanical-designer
    utbildning/uddevalla-vuxenutbildning/backend-utvecklare
    utbildning/teknikhogskolan/automationsingenjor-robotik
    utbildning/jensen-yrkeshogskola/ai-developer
    utbildning/teknikhogskolan/net-utvecklare

    Om du absolut vill läsa på högskola eller universitet och ditt val står mellan högskoleingenjör och civilingenjör men du är osäker om du vill läsa i 3 år eller i 5 år, då kanske du kan välja ett civilingenjörsprogram där du kan hoppa av efter 3 år och ta ut kandidatexamen eller högskoleingenjörsexamen. Ett annat alternativ är att läsa för att bli högskoleingenjör och sedan se om det finns passande masterprogram att söka till (och läsa i 2 år till för att få utbildning som i huvudsak motsvarar civilingenjörsprogrammet). Samråd kring det med studievägledare på de institutioner på lärosätena där utbildningarna, som du är intresserad av, ges.
    Vad gäller att få jobb om några år, så är det egentligen ingen som kan vara säker på hur arbetsmarknaden ser ut då. Yrkeshögskoleutbildningar är kortare, mer praktiska samt väldigt mycket inriktade just mot arbetsmarknadens behov därför är det många gånger så att de som tar ut yrkeshögskoleexamen får jobb direkt (lättare än efter universitetsutbildning).

    • benjamin : Tack för att du svarade men jag hade en fråga till. jag vill studera vidare men jag har fått ett jobb erbjudande och jag undrar om det är värt att säga nej till erbjudandet för att studera vidare?
    • Mikael : Det är bra att ha arbetslivserfarenhet. Du kan jobba ett tag och sedan söka till en utbildning och om du har en fasttjänst har du rätt att ta tjänstledigt för att studera. Det är fördelaktigt att ha anställning "i ryggen": du kan då jobba extra på din arbetsplats och under lov (jullov och sommarlov) under tiden du studerar. Men det är du som bestämmer om du vill tacka ja till jobberbjudandet eller till erbjuden studieplats. Du kan också se om det skulle gå att kombinera jobb och studier (beror på hur dina arbetstider kommer att "ligga" på dagen och om studierna är på dagtid eller på distans + man måste ju också hinna och orka ... så, det är du som får avgöra om du vill försöka jobba och studera samtidigt).