Elias

    Jag vill plugga Civilingenjör i Datateknik, men jag vet inte vilket gymnasieprogram jag ska söka till. Natur eller Teknik? Är det någon speciell behörighet man måste ha?

    • Anonym Kanin :

      Vad kul att du vill läsa utbildningen jag läser! Jag skulle personligen rekommendera Teknikvetenskap och att försöka läsa upp till Matematik 5 på gymnasiet eftersom det förbereder dig inför de första mattekurserna på universitetsnivå på datateknik. Jag skulle även rekommendera att försöka läsa högre språkkurser eftersom marknaden för datatekniker är global, alternativt så många data- eller programmeringskurser som möjligt som dina individuella val. Detta skulle förbereda dig väl :) Lycka till!

    • Mikael : Tack A för bra förslag!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ellias, jag rekommenderar TE/teknikvetenskap i första hand och NA/naturvetenskap - i andra hand. I båda utbildningar ingår kurserna som du kommer behöva för behörighet (särskild behörighet till civilingenjörsprogrammen): fysik2, kemi1 och matematik 4. På NA läser man bl.a biologi och det ämnet kommer du inte behöva, däremot är det bättre att läsa fler kurser inom data/IT, vilket finns oftast mer säkert möjlighet till inom TE.