Peggy
    Hej!
    Jag förstår att frågan ser konstig ut men det har blivit ett stort problem för mig att välja mellan IT och psykologi. Å ena sidan gillar jag matematik och fysik och det är därför jag tänker på IT men problemet är att jag inte gillar ingenjör yrket. Å andra sidan gillar jag att studera om människor och vet varför du gör vissa saker och vad är tanken bakom det, men jag är inte bra på sociologi och samhällsvetenskap samt jag är introvert.
    Jag skulle bli glad om ni kunde hjälpa mig lite.
    • :

      Hej!

      Kluriga frågor, jag skulle nog prova kurser i de olika områdena (programmering/psykologi) och se vad som är intressant. Därefter blir det nog enklare eftersom du då vet vad för förväntningar som finns inom respektive disciplin vid högskola.

      MVH,
      Brendan (ej SYV)

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej!
    Du fick bra svar i en kommentar till din fråga - av Brendan.
    Jag tänker också på att det kanske finns möjlighet att kombinera dina två intressen: t.ex om du blir beteendevetare som studerar missbruk som har med DATA/IT att göra, t.ex dataspelsberoende eller folk som spenderar all sin tid på sociala medier.
    Du kan alltså läsa kurser inom båda ämnena eller t o m två olika program på högskolenivå eller psykologprogrammet, som är 5-årig högskoleutbildning och en yrkeshögskoleutbildning inom DATA/IT. Kika på vilka yh inom DATA-IT som finns på yhguiden.se/resultat?Education.DATA-IT

    Liselotte