Elev

    HEJ! jag är helt förvirrad och vet inte vad jag vill plugga i framtiden. har alltid fått svaret "du har tid på dig" men tiden börjar rinna ur... Även om jag har tid vill jag inte ta all tid i världen för att bestämma mig. i alla fall jag har stort intresse för lärare och ingenjör. Detta hade konsekvensen utav att jag kom i kontakt med KTH:s utbildning Civilingenjör och lärare. Dock kan jag inte se förkunskaper/behörighet som krävs. jag läser just nu sambeteende men anar att fysik och kemi kan krävas för denna linje (KTH). Men som sagt ser ingen behörighet när jag kikar på sidan och kanske kan ni hjälpa? Därtill undrar jag över hur länge det tar att studera "extra" kurserna. Exempelvis om jag saknar fysik, kemi och matte 3. Räcker det med ett sommarlov med studier på 100% det vill säga heltid för att jag ska kunna ta igen med plugget? tack för ett fantastiskt och detaljerat svar i förväg som ni alltid ger. :)

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Daniel!
    Den här utbildningen - kth.se/utbildning/civilingenjor/civing-larare - kräver följande behörighet: Grundläggande behörighet + särskild behörighet: godkända betyg i gymnasiala kurser Fysik 2, Matematik 4 och Kemi 1.
    Du skriver i din fråga om att du läser Sam-beteende. Se om du kan läsa matte 3 som en valbar kurs under årskurs 3 på gymnasiet. Om du inte får godkänt betyg i matte 3 under gymnasietiden, då kommer du efter gymnasiet komplettera med
    fysik1a (150 poäng), fysik 2 (100poäng), matematik 3 (100poäng), matematik 4 (100poäng) och kemi 1 (100poäng).
    Det är alltså kurserna á 550 poäng som du kommer behöva läsa. På heltid läser man 20 gymnasiala poäng per vecka. Och med det tar 550 poäng 27,5 veckor att läsa om man läser på heltid. Skulle du under gymnasiet kunna läsa matte 3b (eller 3c) och få godkänt betyg i den kursen, kortar du kompletteringstiden med 5 veckor i så fall och ska behöva läsa 22,5 veckor efter gymnasiet. I praktiken ska du räkna med att komplettera under ett helt läsår.
    Du kan söka till naturvetenskapliga basår på högskolenivå och på folkhögskolorna.
    Du kan samtidigt också söka till komvux. Till komvux söker du i den kommunen där du är folkbokförd. På komvux finns ingen garanti att få läsa på heltid. Det är möjligt att du får plats på någon eller några kurser men inte på alla som du behöver läsa. Det kan ta längre tid än ett läsår att komplettera.
    Mitt förslag är att du försöker under din gymnasietid läsa matte 3 (och även matte 4 om möjlighet finns på din gymnasieskola). Sök efter gymnasiet både till komvux och till folkhögskolorna och till högskolans (universiteternas) basår samtidigt. Om du kommer in på flera ställen, kan du välja vilken plats du tackar ja till.