Sam
    Jag går just nu åk 1 på naturprogrammet och jag vill helst plugga någon civilingenjör program på högskola. Om jag går natur samhälle kan jag komma in på det? Eller?

    Men om jag väljer att läsa natur samhälle och väljer till fysik 2 och matte 4 på individuellt val, kan jag få behörighet då? Eller ska jag bara gå natur-natur ?

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Samiya!
    Behörighet till Civilingenjör är Fysik 2, Kemi 1, Matematik 4. Sedan måste man alltid ha Grundläggande behörighet till alla utbildningar på högskola/universitet (både kurser & program) men den bör man få alla högskoleförberedande program.

    Får du godkända betyg i de kurserna (se ovan) - blir du behörig. Vilket program och inriktning du läser, spelar då ingen roll. Du kan "köra" den planen som du beskriver i din fråga, det går bra.

    Bästa hälsningar
    ANNA
    Peter SYV på GymnasieGuiden
    Hej!

    Se programplan på http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_NA.pdf
    Det går bra att läsa Natur-samhälle (där ingår ett "naturvetenskapligt ämne", 100 p. och du kan läsa t.ex. läsa Fysik 2 där). Matte 4 kan du läsa som Programfördjupande eller som Individuellt val. Du kan bli behörig till Civilingenjör på det sätter. Det är inte nödvändigt för dig att läsa Natur-natur.

    Vänligen
    Peter