Sara
    Hej!
    Inom utbildningen Civilingenjör Samhällsbyggnad kan man bland annat läsa mastern ”hållbar samhällsplanering och stadsutformning”. Från vad jag förstår av masterns beskrivning så är det en mer praktisk utbildning där man bland annat jobbar en del i studios med projekt. Är mastern lik en arkitektutbildning på detta sätt? Vad är det man arbetar med efter denna utbildning? Är det likt arkitekt på något sätt? Ursprungligen så ville jag läsa till arkitekt, men kan tänka mig ta alternativa vägar om det kan leda till liknande arbete. Kan det finns någon annan master som liknar det jag söker mer? Tack på förhand!

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Masterprogram är utbildningar på avancerad nivå. Du ska ha grundutbildning på tre år först. Tyvärr vet man inte vilka masterprogram som kommer bli sökbara om tre år - utbildningsutbud förändras och det är för tidigt att planera i detalj för studier på avancerad nivå pga det programmet du ”väljer” nu kanske inte finns sen att söka till. Men samråd annars gärna med studievägledare på de institutioner där relevanta utbildningar ges.

    • :

      Tack för svaret! Ja det är något att hålla i åtanke, men om man skulle anta att den mastern fortfarande är sökbar om tre år, hur skulle du tänkt kring mina frågor då?

    • Mikael :

      Då skulle jag läsa allt jag hittar på webbplatsen som beskriver det programmet och om jag inte hittade detaljer som intresserar mig, skulle kontaktat personal på just den utbildning t.ex studievägledare på den institution där utb ges med frågan om de gjort uppföljning: frågat var deras f d studerande fick jobb och vad de hade för arbetsuppgifter.