Eline

    Hej, Jag har en fråga gällande civilingenjörsutbildningar. Jag läser att efter 2022 så ändras kraven för särskild behörighet till vissa utbildningar. Jag läser på universitets och högskolerådets föreskrifter på civilingenjör och särskildbehörighet följande: Alternativ 1 Fysik 2 Kemi 1 Matematik 4 Alternativ 2 Fysik 2 Kemi 1 Matematik 4 Moderna språk – aktuellt språk 3 Alternativ 3 Biologi 1 Fysik 2 Kemi 2 Matematik 4 Innebär detta att man kan välja något utav alternativen för att vara behörig? Eller innebär det att vissa skolor faktiskt kommer att kräva moderna språk steg 3? Hmm eftersom moderna språk inte är obligatoriskt på teknikprogrammet är ju detta en viktig information ut till eleverna att detta kan komma att krävas i så fall? Någon som vet hur det ligger till?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Eline,

    jag antar att du syftar på informationen på UHR´s webbplats: uhr.se/globalassets/_uhr.se
    Som vi på FRåGA SYV tolkar den info, så blir det upp till lärosätet (alltså högskola/universitet) att sätta kraven för särskild behörighet. Kraven ska vara nödvändiga för att kunna klara utbildningen, står det. Så, min tolkning är att det är endast om det är ett internationellt program eller där delar av utbildningen erbjuds på ett annat språk än svenska eller engelska eller om praktik ingår där man kan åka till utlandet - som kraven på mod.språk ska finnas. Och detsamma med kraven på Biologi vid ansökan till civilingenjörsprogrammen. Biologi ingår inte heller i teknikprogrammet på gymnasiet som obligatoriskt ämne. Dock, finns det tekniska utbildningar på svenska lärosäten som kräver bl a godkända betyg i biologi. Då är det i så fall programmen som inkluderar biologi eller där kunskaper inom biologi anses nödvändiga.
    Du får gärna kontakta UHR och även antagningsgrupperna på de svenska lärosätena där civilingenjörsprogrammen ges. Och du får gärna höra av dig och berätta vad du fick för svar! FRåGA SYV vill också lära sig mera!
    Vänligen
    Julia