Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Regina,

    jag har nu pratat med utbildningsledaren för den här yrkeshögskoleutbildning, utbildning/vasteras-yrkeshogskola/socialpedagog-inriktning-kbt och fick tips om att KBT,steg1 eller "motsvarande" kan ev.genom inom högskola-universitet. Inom yrkeshögskola finns utbildningar som har KBT i namnet men det är inte samma som KBT,steg1. Man kan gå en yrkeshögskoleutbildning med KBT-inslag i före man söker KBT,steg1. Det blir en bra förberedande utbildning i så fall - inför KBT,steg1, alltså.
    Jag kan inte svära på att KBT,steg1 eller motsvarande/liknande finns att söka på de svenska högskolor-universitet, men du kan t.ex kika på miun.se/utbildning/kurser/undervisning-och-manniskors-beteende/psykologi/psykologi-gr-a-introduktion-till-beteendeterapi-och-kognitiv-beteendeterapi-kbt - läs på utbildningens egen hemsida och kontakta de utbildningsansvariga om du vill få svar om huruvida den utb.står sig i relation till just steg1 i KBT.

    • Anna : Jag har tagit kontakt med personal som jobbar på Mittuniversitetet och fick svar att deras kurs á 7.5 hp (länk i Peters svar ovan) är en väldigt liten kurs som i omfattningen är mindre än KBT,steg1 men som ger bra introduktion/förberedelse inför vidare studier inom KBT. Någon information om huruvida KBT,steg1 eller motsvarande ges inom högskola-universitet i Sverige kunde de på Mittuniversitetet inte ge. Jag vill råda dig fråga på de institutioner där psykoterapeutprogrammet ges (där borde de få den frågan, om KBT-steg1, ganska ofta för att där ställs det kravet på att ha genomfört den utbildningen, om man vill komma in på psykoterapeutprogrammet) och min förhoppning är därför att de kan svara om var KBT-steg1 finns att läsa. Tyvärr kan jag inte utesluta att svaret blir att det är endast hos privata utbildningsanordnare. Tidigare (för några år sedan) har jag "snubblat över" informationen om KBT-steg1 som gavs av några Landsring men endast till egen personal, alltså som redan var anställda av Landstinget. Nu är Landsting omdöpta till "regioner". Det kan finnas KBT-steg1-motsvarande utbildning som ges av någon region men troligtvis endast till den egna personalen.