Emelie
    Hej! Jag har sökt in till en yrkesutbildning på drygt 20 veckor och ska efter det söka in till 2 kurser till, men kan inte göra det i nuläget då jag måste avvakta till årsskiftet med dem utbildningarna så jag hinner bli klar med denna utbildning. Jag har en fråga angående CSN, jag ska ansöka om det för den här hösten men ska jag ansöka CSN för de kurserna jag ska gå i vår då också på samma gång eller ska jag endast ansöka om CSN till denna kurs och sen ansöka igen i vår när jag kommit in på de andra kurserna? Med tanke på att man ska ange antal veckor vid ansökan till CSN.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Emelie,
    ansöka kan du göra men beslut får du efter det att du har påbörjat den "aktuella utbildningen". Det är skillnad på separata (enstaka) kurser och på program/kurspaket. För att få ut studiemedel måste man påbörja utbildning och bekräfta att man har påbörjat; CSN kontrollerar också att skolan har registrerat att du har påbörjat den utbildning som du sökt studiemedel för. Jag tror inte det gör ngn skillnad om du på förhand ansöker om studiemedel för studier på hösten Och på våren, eller om du avvaktar med att ansöka om studiemedel för studier på våren. För att, som sagt, utbetalning av pengarna (oavsett om det är både bidrag och lån eller bara bidrag) får du efter det att skolan har registrerat att du har påbörjat utbildningen.

    Du får annars gärna läsa info på www.csn.se och/eller kontakta personal på CSN.

    Vänligen

    ANNA