Maryam
    Kostar det för mig om jag hoppar av ett program i universitet ? För att jag vill söka ett annat och vill hoppa av ifall jag kommer in i den andra. Sen undrar jag om det är " dåligt " om man hoppar av ett program i univeriset och skulle det räknas om man söker igen?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Maryam,

    det finns många exempel på studerande som "hoppar av" och byter program & de flesta av dem har inga problem med Studiemedel /CSN/.

    Ett program är bara kurser, som man läser en efter varandra. För CSN är det ingen skillnad om du läser fristående kurser eller ett program eller vilket program du läser.

    Det som är "dåligt" när man söker Studiemedel är om man hade fått Studiemedel under tiden man inte studerade; eller om man inte fick tillräckligt antal godkända högskolepoäng. Allt annat är OK. Även i fall man fick "för mycket" studiemedel, kan man betala tillbaka det som man fick för mycket av, och ta bort problemen på det sättet.

    Ännu "ett problem" kan bli när veckorna med Studiemedel börjar ta slut. Oavsett på vilka eftergymnasiala utbildningar man läser, så kan man få Studiemedel i max 6 år, 12 terminer. När man läser ett år på ett program, "förbrukar" man 1 aå av sina 6 år, och skulle man t.ex efter det komma på Läkarprogrammet, som är 5,5 år lång, då har man inte Studiemedelsveckorna så det räcker "hela vägen". Man blir då utan Studiemedel den sista terminen.  Men det är ett extremt exempel... och vet man på förhand att studiemedel kommer ta slut innan utbildningen är färdig, måste man förbereda sig och spara pengar, jobba extra, be familjen om hjälp eller hitta någon annan lösning.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    ANNA

    • : Men om jag hoppar av men inte kommer in i någon annan program måste jag betala tillbaka ?
    • Julia : Enligt det som vi på Fråga SYV tolkar reglerna (men det är CSN som bestämmer) - så behåller man Studiemedel för alla de veckorna som man studerade, även om man inte avslutar sin utbildning. Så länge man inte hoppar av (avbryter) sina studier; har man rätt att behålla studiemedel.