Hej Shyaka,

    från 1 juli det kalenderår som man fyller 20 år har man - om man uppfyller övriga villkor - rätt till studiemedel. Jag gissar på att du fyller 20 år i januari 2023, stämmer det? I så fall har du rätt till studiemedel från höstterminen 2023 (tidigast från 1 juli 2023).
    Men om du redan fyllt 20 år i januari 2022, då har du rätt till studiemedel från 1 juli 2022, alltså redan nu. Eftersom du går första året på gymnasiet, tror jag inte du redan fyllt 20 år, utan jag tror du fyller 20 år i januari 2023. Och i så fall är det studiebidraget/studiehjälpen som du har rätt till under hela detta läsåret, om du läser på heltid och om du inte skolkar för mycket.
    Om studiehjälpen behöver man inte ansöka, men om studiemedel kommer du behöva ansöka. Läs gärna information på csn.se/bidrag-och-lan/studiestod/studiemedel

    Information om studiebidraget/studiehjälpen från CSN finns på csn.se/bidrag-och-lan/studiestod/bidrag-for-gymnasiestudier

    Personal på din gymnasieskola, t.ex din klasslärare/mentor, SYV eller kurator, kan hjälpa dig reda ut frågor kring studiestöd: få fram information om vad du har rätt till och i fall du behöver göra ansökan även hjälpa dig att ansöka. Prata gärna med personal på din skola.