Student

    Jag pluggar just nu en kurs på universitetet fram till december och får stuiebidrag. Är lite tveksam om jag kommer klara kursen. Om jag inte klarar kursen eller hoppar av , kan jag då söka csn nästa termin då jag tänkt plugga något annat?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Maja,
    just söka studiemedel kan alla göra, men det är då inte säkert att man får ett positivt svar. CSN kan ge avslag på ansökan om studiemedel och detta oavsett om man för tidigare studier tog lånedel eller endast bidragsdel av studiemedel.
    Skillnaden i att hoppa av innan kursen är slut och i att genomföra hela kursen men få underkänt betyg i den är sådan: så länge du bedriver de studier för vilka du fick studiemedel har du rätt att behålla de pengarna, alltså bidragsdel av studiemedel (och de som lånar betalar tillbaka lånet enligt de reglerna som CSN har, alltså som om man klarade sina studier med godkänt resultat - ingen skillnad här). Men om man hoppar av studierna, då har man inte rätt att behålla studiemedels-pengarna från den vecka under vilken man hoppar av. Och fick man då utbetalning "framåt", då måste man betala tillbaka ganska omgående - alltså har man rätt att behålla studiemedels-pengarna (bidragsdel och lånedel) t o m den vecka under vilken man studerade hela veckan, fem studiedagar under den veckan.
    ****
    När man gör en ny ansökan till CSN då tittar CSN på studieresultat för den tiden under vilken man studerade med studiemedel. Har man inte uppnått tillräckligt antal godkända poäng, får man avslag på sin ansökan (och detta oavsett om man söker endast bidrag eller om även vill låna).
    Vad ska man göra om man inte klarade tillräckligt antal poäng med godkänt resultat men vill studera mera och behöver studiemedel? Det finns då lite olika lösningar: man kan till exempel jobba ett tag och spara pengarna så att man kan studera under viss tid utan studiemedel och när man uppnått tillräckligt antal godkända poäng under tiden man studerade utan studiemedel, då har man möjlighet att för framtida studier få ett positivt beslut om studiemedel. En annan lösning skulle vara att betala tillbaka det beloppet man fick från CSN för den tiden under vilken man inte uppnådde tillräckligt antal godkända poäng. Du får samråda med CSN, men jag tror det skulle gå att lösa det så här: du lånar tillfälligt pengarna t.ex av familjemedlemmar för att betala tillbaka till CSN och för nästa termin ansöker både om bidragsdel och för lånedel - då har du möjlighet att betala tillbaka de pengarna du lånade av t.ex familjen eller vännerna. Det du lånar från CSN får du betala tillbaka senare: exakt när och hur mycket man behöver betala tillbaka får du läsa på CSN´s webbplats om eller kontakta personal på CSN och fråga om det.
    Hoppas mitt svar blir till hjälp!
    Lycka till!