Gabriel

    Hej! Jag läser på universitet och har CSN fram till vecka 51 (alltså mindre än hela läsperioden). Jag är registrerad för kurser på 15+ HP över hela terminen. Tyvärr har jag inte haft tid att plugga första halvan av terminen och tänkte börja läsa två kurser nu i början på november. Där igenom helt hoppa över första läsperioden och de kurserna jag gått första två månaderna går det bra? Tidigare förstått det som att CSN kräver att man ska läsa genom båda läsperioderna man söker för. Samtidigt när jag pratar med dem säger att bara du klarar dina poäng under terminen alltså 15HP är det lugnt. Vad är det som gäller egentligen, kommer alltså ta poängen som behövs för mitt studiekrav men bara på kurser under andra halvan av läsperioden fast jag får CSN för nästan hela.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Gabriel,
    FRåGA SYV fattar inte beslut om studiemedel. Det gör CSN.
    Vad vi på FRåGA SYV fick veta av CSN är att de går på det som din skola registrerar och de uppgifter hämtas av CSN-data-system, alltså kurs började /datum/ - kursslut /datum/, antal poäng för kursen och betyg (för CSN är det skillnad för Godkänt-Icke/godkänt; CSN bryr sig inte om man fick högre än godkänt eller inte; fick man godkänt, så har man klarat kursen och uppvisar med det tillfredsställande studieresultat).
    Vad din skola har registrerat i datasystemet, vet inte vi här på FRåGA SYV. Du måste fråga om det på din skola eller hos CSN (då CSN ser vilka uppgifter som hämtades från din skolas datasystem).
    Vänligen och lycka till!
    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare