Alma Lo
    Jag ska liksom många andra plugga under sommaren nu när det är svårt att få tag på sommarjobb. Jag har dock bara kommit in på 1 universitetskurs på 7,5 hp så min plan är att utnyttja mina kvarvarande 5 veckor av studiemedel på gymnasial nivå och läsa en 100p kurs på Komvux också.

    Problemet med detta är ju att högskolekursen är på 50% och pågår hela sommaren, och med Komvuxkursen kan jag själv välja hastighet, men jag har bara gymnasialt studiemedel kvar för 5 veckor. Kommer CSN acceptera den här blandningen och ge mig 100% studiemedel under halva sommaren och 50% andra halvan? Tanken är att sprida ut Komvuxkursen på halvfart den med så att jag inte läser 150% i 5 veckor och 50% i resterande 5 utan sammanlagt 100% i 10 veckor, men som sagt har jag bara 5 veckor gymnasialt studiemedel kvar. Jag tycker detta borde gå men det är ju inte alltid CSN håller med så frågan är om det är värt att söka Komvuxkursen på det sätt jag tänkt eller om det borde tänka om?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Alma Lo!
    Frågor om studiemedel besvaras bäst av CSN, då är det där beslut fattas (oavsett vad någon annan säger om studiemedel).
    Att söka kurser på komvux kan inte skada, för att du kan alltid sen lämna Återbud, alltså meddela komvux att du inte vill läsa kurser som du kom in på. Att man söker läsa en eller flera kurser på komvux betyder inte att man blir antagen. Så, sök alla de kurser på komvux som du vill läsa och om du kommer in på en eller flera av dem, kan du i så fall fatta beslut om du vill läsa eller inte.
    Att läsa endast för att få inkomst (studiemedel) är annars inte riktigt meningen. Meningen är att man ska skaffa sig kunskaper och studiemedel är "medel" som möjliggör studierna.

    Studie- och yrkesvägledare