Elev

    Hej, Jag studerar en kurs under sommaren, utöver mitt ”vanliga” program, för att få CSN. Jag behöver inte uppnå ett godkänt resultat på den 7,5 poängskursen för att få behålla mitt CSN så länge jag klarar mina övriga kurser under terminerna. Däremot undrar jag vad som krävs i övrigt för att få behålla pengarna? Om jag inte är medverkande under kursen, och inte får ett betyg alls, blir jag av med mitt CSN då? Vad krävs för ett resultat, även om resultatet är icke godkänt? Tacksam för svar, då jag vill veta hur mycket tid jag behöver lägga ner på denna kurs!

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Isabella,
    beslut om Studiemedel ligger hos CSN, inte hos oss på FRåGA SYV. Om du får pengarna (studiemedel) för studierna då ska du studera och försöka få så högt betyg som möjligt (i alla fall godkänt betyg). Om du inte är medverkande, då studerar du ju inte - och då har du inte rätt för "studie-"medel, för det är ju bidrag för att ha råd att studera.
    Att förbruka sina studiemedelsveckorna på en "onödig kurs" - vet jag inte om det är så smart. Antal veckor med studiemedel är begränsat. Tänk om du i framtiden vill eller behöver studera mer och dina studiemedelsveckorna är då slut, vad ska du göra då?
    *** Hur sätter högskolelärare betyg på kurserna? SYV är inte expert på betygssättningen men det säger ju sig självt att om man ej har deltagit och inte lämnat in några svar på proven, hemuppgifter, grupparbete eller dylikt, då finns det inte underlag för att sätta betyg (då kan inte betyget sättas). Tanken är att man aktivt deltar och försöker få så högt betyg som möjligt - i alla fall godkänt betyg.
    Att ha flera godkända högskolepoäng kan vara meriterande och det på olika sätt: när du söker jobb (i CV - fler högskolepoäng är meriterande); du kan också senare i livet komma fram till att du vill eller behöver få ut t.ex Kandidatexamen och då kan du förhoppningsvis ta in poängen från en sommarkurs in i kandidatexamen.
    Vi på FRåGA SYV kan inte ge dig råd ang.hur lite du behöver prestera för att få U-betyget (underkänt), utan vi råder dig att göra ditt bästa och försöka få så bra kunskaper och så högt betyg som möjligt.