Mia
    Hej! Jag går just nu i IV pga matte och andra ämnen som jag måste läsa upp, dvs 2 år i IV. Jag kan få höga betyg i de andra ämnen om jag pluggar, alltså alla SO ämnerna samt vissa NO ämnen.

    Grejen är så att jag suger på matte, bolatavligt talat. Jag har aldrig haft ett E i matte, högstadits matte är som sagt svårt för mig. Nu vill ju jag verklige bli ekonom och läsa på Handelshögskolan, men då krävs det Matte C (vet inte vad det heter nu?) Och jag som sagt suger på matte.

    Är det möjligt för mig att bli ekonom om jag inte är så bra på matte? Kan man gå samhällslinjen för att bli antagen till en ekonomi/civilekonomprogrammet?

    Jag är intesserad i ekonomin för sig, men att räkna är inte så kul.

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Mia!

    Den gamla kursen Matte C heter numera Matematik 3. Innehåll i alla mattekurser kan du se på www.matteboken.se och där är alla mattekurser upplagda för självstudier också. Det är gratis att använda sig av den tjänsten. Se även på www.mattecentrum.se om det finna någon Räknestuga där du bor. Det finns numera i ca 30 städer i Sverige. Det är också kostnadsfritt att få hjälp med matte i en Räknestuga.

    Jag tycker att du skall kämpa på med matte och se sen vad som du blir behörig till för utbildning. Att det krävs så pass mycket matte för att bli ekonom, beror på att Ekonom måste kunna räkna ganska bra. Det är ett måste, liksom.

    Jag undrar varför du är intresserad av just Ekonom och inte av någon annan utbildning eller yrke?

    Det finns väldigt många olika yrken och jag tycker du kan med fördel titta igenom yrkena på http://www.framtid.se/professions/ och förhoppningsvis hittar du några andra yrken än Ekonom som du också kan tycka om och vill få reda på mer om.

    Om planeringen är att du skall läsa 2 år på Introduktionsprogrammen - så har du gott om tid för att bestämma dig angående vilket gymnasieprogram du vill söka till. Använd den tiden med att läsa om olika program vilket du kan göra här: http://www.gymnasieguiden.se/program

    Alltid bra att ha flera yrken i åtanke i fall det av någon anledning inte går att utbilda sig till Ekonom.

    Kämpa på med matten! jag skall hålla tummarna för dig!
    Bästa hälsningar
    Milla
    Studie- och yrkesvägledare
    • : Tack för svaret! Att fixa E i matte 3 kanske inte är så himla svårt om jag pluggar lite till det, men frågan är då: Om jag blir behörig till det programmet, kommer det bli svårare för mig att lyckas i programmet? Jag kan liksom grundmatten, och förhoppningsvis kommer jag få privatlärare som underviser i matte till mig så att det kan bli lättare sedan. Är det mycket svär matte i Ekonomilinjen på HHS?
    • Anna : Jag har nu skrivit ett nytt svar till dig!
    • Anna : Se mitt svar nedan. :)
    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Mia!

    Just Handels högskolan i Stockholm (om det är dit du vill söka) kräver för behörighet minst betyg C i Matte 3. Så det räcker tyvärr inte med betyg E. Just nu är det sådana behörighetskrav som ställs där. Det kan givetvis ändras i framtiden. Men det vet vi inte ngt. om idag.

    Det blir givetvis lämpligt om du inte är vän med Matematiken att klara sig på Ekonomiprogrammet på högskolenivå och frågan är då varför just Ekonomi? Det finns tusentals yrken där man inte är lika beroende av mattekunskaper. Det är klart du får kämpa för din dröm. Jag kan inte säga att det inte är möjligt. Det är mycket möjligt att det är möjligt men har du svårt för matte, kommer du att kämpa i "motvind", som det heter.

    Personligen tycker jag att det är mycket bättre att hitta det som man är bra på och satsa på det. Det blir både lättare, roligare och du kommer troligtvis med mycket mindre möda och besvär uppnå mycket större framgång mycket snabbare. Det är det jag skulle råda dig till: att hitta vad dina styrkor är, vad du är bra på och utveckla det, satsa på det.

    Bästa hälsningar och stort lycka till med dina studier och allt annat!
    Anna SYV på Fråga SYV