Alice
    Jag är ganska nyfiken om allt som finns runt om mig, jag är nyfiken om bl.a vart vi människor kommer ifrån, jag älskar att upptäcka nya saker, att känna till och förstå. Jag älskar historia, vetenskap och psykologi.
    Jag skulle gärna vilja fatta mer om till exempel, vart våra känslor kommer ifrån. Ta reda på varför vi till exempel skrattar när någon kittlar oss osv.
    Jag skulle verkligen välja Naturvetenskapsprogrammet, men mitt problem är matte.
    Jag hatar matte, det kanske beror på att jag inte är så bra med det.
    Att välja Natur skrämmer mig eftersom jag har hört att man måste vara bra på matte för att kunna trivas.
    Jag är verkligen förvirrad, jag behöver RÅD!

    Vad tycker ni? Ska jag ta matte som en utmaning och börja på Natur eller välja något annat som samhälle?

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, njaa, svår och viktig fråga du ställer! För att kunna klara matten på natur måste man vara beredd att jobba med matten även utanför skolan - kanske en stund varje dag. Är man inte riktigt beredd på det så blir det svårt - tycker man dessutom att matten är svår blir det inte lättare. Mattekurserna går även väldigt snabbt så man måste hinna med enormt mycket på kort tid.

    I din beskrivning tycker jag dock att Samhällsvetenskapliga programmet med inriktning Beteendevetenskap kanske kan passa bättre än Natur. Du läser en ganska stor kurs med blandad naturvetenskap (Naturkunskap 1b) där som kanske kan komplettera ditt naturvetenskapliga intresse.

    För att mer ta reda på om Natur eller Sam passar dig bör du gå på skolornas Öppna hus och prata med elever och lärare, har du möjlighet att gå på en provdag på programmen för att känna på hur kurserna, pluggsätt mm är så kanske det kan ge många insikter innan du väljer. /Lena, Syv