Marina
    Jag har dåliga betyg från gymnasiet, har t.ex. F i Svenska 3 & i en "konstig kurs" - musikproduktion /jag gick Estetprogrammet/ - jag vet att Svenska 3 kan jag läsa på KomVux men inte den där andra kursen. För övrigt, så har jag många E betyg och bara ett A-betyg i en liten kurs på 50 p. Mitt Meritvärde från gymnasiet blir bara 13.1 - om jag nu lyckas höja Svenska 3 från F till E. Som det är nu, så är jag inte behörig till någonting alls.
    Jag känner mig inte motiverad att studera, vill helst jobba. Får, dock, inte några jobb. Jag står som arbetslös, inskriven på AF, som inte heller har ngt. att erbjuda. Vad finns det för mig - om jag inte kan få ett jobb /& orkar inte att studera? Det är väldigt långt till pension än... behövs inte vi, ungdomar? Det är kanske bättre om vi inte fanns? Vi är för många & jobben räcker inte åt alla, suck! Vad tycker du jag kan göra i min situation? ... ???

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, ja, du berör en stor fråga som bekymrar många i samhället - den stora ungdomsarbetslösheten! Det första jag måste säga är att TAPPA INTE HOPPET! Saker och ting tar tid ibland och man måste utrusta sig med tålamod! Det är såklart att ni unga behövs! Vi blir äldre och äldre i detta lilla land så förr eller senare kommer många branscher vakna upp och inse att ni och många andra arbetslösa behövs.

    Först och främst vore det ju super om du kunde läsa upp just svenskan om det är den som hindrar dig från att söka vidare utbildningar. Även om du inte vill plugga just nu så kan det vara bra att göra klart den om du får upp ångan att plugga senare i livet.

    Jag vet inte om du bara är inriktad på högskola/universitet och deras relativt långa utbildningar när du tänker på att plugga vidare. Jag vill bara uppmärksamma dig på ett par andra utbildningsorganisationer som erbjuder lite kortare mer praktiska utbildningar som riktar sig mer mot arbetsmarknaden.

    Har du hört talas om Yrkeshögskolan? Där finns en hel del väldigt praktiskt inriktade utbildningar som inte är så långa men kan ge en skjuts ut på arbetsmarknaden. Här kan du både läsa om YH och söka utbildningar http://www.yhguiden.se/

    Känner flera som har hittat en ingång till arbetsmarknaden via en YH-utbildning. Även Folkhögskolan kan ha en del praktiska yrkesutbildningar. http://www.folkhogskola.nu/

    Om du vill jobba så får du ta till alla knep! Anmäl dig till eventuella vikariatpooler i kommunen (fritids, förskolor är nästan alltid i behov), knacka dörr i alla gallerier du kan och lämna CV och försök med personliga möten - inte mejl - där du frågar om anställning. Undersök alla nätverk du har, släkt, bekanta, vänner, vänners vänner, vänners föräldrar - alla du kan tänka dig.! Att söka jobb är ofta ett heltidsjobb!

    Lycka till!/Lena, Syv