elin

    Hej! Har nu börjat tvåan i gymnasiet i inriktningen samhälle beteende och bestämt mig för att plugga till jurist efter studenten (för att många jobb kräver jurist i botten). Men ser att det krävs mellan 19-21 poäng för att komma in. Mina betyg i ettan ser inte särskilt strålande ut (runt 14 poäng). Spelar ettans betyg jättestor roll? Eller kan jag fortfarande nå de krävande poängen? Eller behöver jag absolut göra prövningar i komvux och ta högskoleprovet? Och om detta inte hjälper, vad händer om jag inte alls kan komma in? Finns det lösningar? Undrar även också hur mina betyg måste se ut detta året? Krävs det A i exakt allting? Vill absolut inte chansa med prövningar och högskoleprovet om det ändå blir omöjligt för mig att komma in i utbildningen:( / stressad gymnasieelev:D

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Elin!
    Eftersom juristprogrammet är en av de mest populära högskoleutbildningar i Sverige, så ligger antagningsgränsen vanligtvis så pass högt men antagningsgränser bestäms inte på förhand - de kan gå upp och ner från en termin till nästa.
    För att komma över 20.00 i meritvärde, måste man även ha merit/extra-poängen för att alla A-betyg från alla 3 årskurser på gymnasiet ger endast max 20.00 i jämförelsetal. Och om man ej har några meritpoäng, kan man omöjligen få högre meritvärde.
    Betygen från första årskursen bidrar med en tredje del av ditt jämförelsetal. Exempel: om du i årskurs 1 fick alla C-betyg, och sedan i årskurs 2 och 3 får alla A-betygen kommer ditt jämförelsetal "hamna" på cirka 18.75. Jämförelsetalet är det snittbetyget.
    Om du sedan även har godkända betyg i engelska 7, moderna språk 3 och 4 och/eller i högre mattekurser, så plussas de merit(extra)poängen på. Max antal merit(extra)poäng är 2,5 och på så sätt kan man få meritvärde på 18.75 + 2,5 alltså på 21.25 men då måste man även ha A-betygen i alla kurser som ger meritpoäng.
    Om meritpoängen för dig som läser mot examensbevis - var god se gymnasieguiden.se/merit

    Mer om betygen på gymnasiet
    Betyget i gymnasiearbete räknas inte in, men det är helt nödvändigt att få godkänt betyg i GA, alltså få E. Betygsskala för den kursen är F och E. Utan godkänt betyg i gymnasiearbete går inte få ut examensbevis. Och det är nödvändigt att få ut examensbevis för att bekräfta att man har grundläggande behörighet (till högöskolestudier). Om kraven för examensbevis var god se gymnasieguiden.se/informeras/vad-kraevs-foer-att-uppna-gymnasieexamen

    Du frågar också vad händer om du inte kommer in på juristprogrammet. Du kan, för det första, försöka på olika sätt höja ditt meritvärde; läsa på allmän kurs på en folkhögskola - för att med omdöme från en folkhögskola konkurrerar du i BF-urvalet, alltså i ännu en urvalsgrupp. Du kan också göra högskoleprovet flera gånger. Men du kan också kika på yrken som inte kräver juristexamen. På www.framtid.se finns över 2.ooo yrkespresentationer.
    Och utbildningar finns även i andra former än högskola/universitet, t.ex inom yrkeshögskola kan man utbilda sig till Paralegal/Juridisk assistent. Kika gärna på yhguiden.se/resultat?Education.text=paralegal - som de utb.är utformade idag, så läser man i 2 år på heltid och tar yrkeshögskoleexamen som paralegal. OBS! yrkeshögskola gör egna bedömningar och kan ta in även obehöriga. Alltså, det är inte helt nödvändigt att uppfylla alla behörighetskraven som ställs (givetvis bra om man gör det, men kan ibland komma in även utan...) när man söker till yrkeshögskola (till skillnad från högskola/universitet där man alltid måste vara behörig).

    Gör ditt bästa i varje kurs du läser! Försök få läsa engelska 7, moderna språk 3 och 4 och så mycket matematik som möjligt.
    Och lycka till!