Sam

    Hej syv. Jag är en man som är 21 år och e på väg till 22, jag undrar bara om man kan gå om gymnasium eller gå om 3an, för att kunna fixa mitt betyg, jag tog student 2018 om jag sminns rätt men jag kom ut med skit många F's och bara några E och 2-3 som är högre än E.

    Jag pluggade samhälle och i den tiden så bodde jag i Danmark så allt de pendlandet tog slut på och fick mig inte klara av några uppgifter.

    Men jag var duktig i skolan, lyssnade och gjorde mitt arbete men de kvittrar för i slutet av mitt gymnasium så kom jag ändå ut med många F och jag undrar om jag beslöt mig för att gå plugga upp de i komvux så kommer de säkert ta 2 eller 3 år tills jag har fixat alla mina F betyg.

    Vad kan jag göra?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Sam!
    om du vill skaffa dig gymnasiekompetens (gymnasiala betyg som kan ge dig jobb eller behörighet till eftergymnasiala studier) då har du i Sverige följande alternativ:
    - komvux (i den kommunen där du är folkbokförd)
    eller
    - en allmän kurs på en folkhögskola (vilken FHSK som helst i hela Sverige).
    Gymnasieskola för ungdomar är inte längre ett alternativ för dig då du är över 20 år. Du kan inte bli antagen till ngn annan utbildning (pga din ålder) än Teknikprogrammets fjärde år (men då ska man ha examen från teknikprogrammet, vilket du inte har, om jag förstår dig rätt).

    Vänd dig till komvux i den kommunen där du är folkbokförd. SYV-en på komvux tittar på dina betyg och ni kan tillsammans lägga upp en plan på vad du ska söka till att läsa för kurser. Om du har som mål att få ut examensbevis, måste du ha godkända kurser á minst 2250 gymnasiala poäng, vilket motsvarar minst fem terminers studier på minst heltid.

    På en allmän kurs på en folkhögskola kan man få ut Omdöme om grundläggande behörighet (snabbast på ett läsår) - och detta om du har goda förkunskaper.

    För studier i Sverige gäller:
    att få ihop kurser till gymnasiekompetens tar, som regel, 3 år (sex terminer) och detta, oavsett om man läser på gymnasiet, på komvux eller på en folkhögskola.

    En annan väg / Reell kompetens
    Om du efter det att du slutade på gymnasiet har arbetat i 3 år på minst halvtid + har några godkända gymnasiala kurser, kan du bli bedömd ha grundläggande behörighet. För konkurrens om plats på en svensk högskoleutbildning gör du i så fall högskoleprovet. Mer om det alternativet: antagning.se/reell-kompetens

    Du får även gärna kika på yrkeshögskoleutbildningar; yh kan ta in obehöriga, därför kan du söka ett obegränsat antal yh-utbildningar och du har viss chans att bli antagen.
    Några exempel på yh-utbildningar, se nedan, och hela utbudet samt info om yrkeshögskola finns på www.yhguiden.se :
    hermods-yrkeshogskola/internationell-affarslogistiker-green-management-stockholm
    campus-varberg/drifttekniker-biogas-och-vattenrening
    affarshogskolan/b2b-saljare-affarshog-vaxjo
    nackademin/lararassistent-nackademin-jonkoping
    nackademin/internet-of-things-utvecklare
    utbildning/nackademin/devops-integrerare
    nackademin/business-intelligence-analytiker
    malmo-yrkeshogskola/programmerare-iphone-och-android-malmo
    fastighetsakademin/teknisk-forvaltare-fastighetsakademin-goteborg
    yrkeshogskolan-eeot/optimering-av-hallbara-energisystem