Amanda
    Jag kan inte bestämma mig om det är bäst att välja dans eller hotell och turism.
    Jag älskar dans och vill gärna gå på det men jag vill inte jobba med dans.
    Om man går på hotell och turism kan man. Antingen jobba direkt efteråt eller fortsätta plugga,jag vill gärna bli reseledare.
    Det jag kan tänka mig att jobba med är djur,fast jag vill inte bli veterinär och turism.
    Men kan man gå på dans på gymnasiet och sen plugga vidare till reseledare eller nånting med djur?
    Tycker du att jag ska välja dans eller hotell och turism,kanske nå med djur om du kan något bra program?

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, förstår att beslutet är svårt. Om din prioritering är att jobba efter gymnasiet så kanske HT kan vara ett bra alternativ - särskilt om du vill sikta på att jobba som reseledare. Reseledare utbildas oftast på plats av olika charterbolag. Och då kan HT ge bra grundkunskaper även om det säkert går bra att söka utifrån ett Estetiskt program också.

    Jag antar att du dansar mycket på fritiden - fundera på om det räcker så kanske du kan satsa på ett mer yrkesinriktat program. Vill du utbilda dig inom området djur så är de Naturbruksprogrammet som är det bästa alternativ.

    Boka tid med din Syv på skolan -du behöver prata igenom dessa olika alternativ och fundera över fördelar och nackdelar och vad du vill läsa här och nu. Det kan behövas ett par samtal. /Lena, Syv