Frida
    Hej!
    Jag ska välja gymnasium nu till våren och är väldigt kluven i mitt val. När jag är vuxen kan jag tänka mig att jobba som läkare eller veterinär. För att få behörighet till dessa yrken måste man gå naturvetenskaplig linje på gymnasiet. Mitt problem är att jag har inte lätt för matte, jag har ett D men det kommer inte lätt för mig. Jag tycker matte är intressant men jag måste verkligen plugga för att förstå det.
    Jag tror att jag skulle bli godkänd i matten om jag går natur men inte mer än så och för att bli läkare eller veterinär behövs mer än så.

    Annars har jag det ganska lätt för mig speciellt i SO ämnena vilket jag också tycker är roligast. Jag är väldigt ambitiös och gör alltid mitt bästa. Är det då värt att plugga natur eller ska jag välja något som jag tycker är kul istället som att gå estet dans? Jag har dansat i princip hela mitt liv och tycker att det är så kul men det känns som att jag inte har en sådan stor framtid inom dans.

    Hur tycker du att jag ska göra?

    MVH
    Frida

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Frida!
    Nu, när du ska välja gymnasium nu till våren, upplever du att du är väldigt kluven i ditt val.
    Du har just nu två alternativ som du valde: Naturvetenskapsprogrammet & Estetiska (dans).

    Så som du beskriver dig själv och resultat som du nu har i grundskolan (betyg i matte t.ex) så tycker inte jag att NA http://www.gymnasieguiden.se/program/NA är det bästa alternativet. Det är mycket bra att du är beredd att plugga mycket men man måste också ha tid att ha fritid - att behöva plugga dag och natt i 3 år är inte en hållbar plan.

    Ditt andra alternativ är Estetiska programmet, inriktning Dans: http://www.gymnasieguiden.se/program/ES/dans
    Du känner samtidigt att du kanske inte har din framtid inom dans.

    På Estetiska programmet (som är högskoleförberedande) läser man lika mycket svenska och engelska som på Naturvetenskapsprogrammet och man läser mer Historia än på NA. Du kan själv se programplan på http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_ES.pdf

    Danskurserna (inriktning) utgör 400 av 2500 poäng, dvs ca 16% av den totala tiden under 3 år på gymnasiet. Man behöver inte bli proffsdansare om man läser "Dans" på gymnasiet. Dans kan också bara en superbra hobby som samtidigt är en form av motion (vilket är mycket bra för hälsa och välbefinnande).

    Om NA och ES, dans, är de enda två alternativ som finns för dig - skulle jag i ditt fall välja ES i första hand.
    Det är i alla fall vad jag tycker, men som tur är så finns det ännu gott om tid innan du definitivt måste bestämma dig.

    Jag råder dig göra lite mer reseach, och läsa på om alla de olika gymnasiala utbildningar som finns.
    Du hittar info om alla gymnasieprogram på http://www.gymnasieguiden.se/program
    Du kan läsa om hur man på olika sätt kan tänka kring val till gymnasiet - på http://www.fragasyv.se/info/olika-ingangar-gymnasieval
    Och om du loggar in på http://www.gymnasieguiden.se/logga-in får du ännu mer hjälp med ditt val, bl a kan du favoritmarkera en eller flera gymnasieskolor och får då påminnelse när de bjuder på öppet hus och olika event.

    Jag önskar dig lycka till med dina studier & med ditt gymnasieval!
    Självklart är du alltid välkommen att höra med oss och samråda med oss eller bara höra av dig för att berätta hur det går för dig! :)
    ANNA