Ahmed
    Hej . det är så att jag har just avslutat grundskolan och ska börja gymnasium och jag har valt energi programmet med två inriktingar dator och komminaktion och elteknik. Jag har intresserad i båda och är det möjligt att gå på elteknik i gymnasium och sedan studera vidare som nätverktekniker eller pc tekniker osv. så att jag har studerat i dom båda eller går det bara att välja en av dom i gymnasium och studera vidare?? Tack i förväg!

    1 Svar

    Hej Ahmed!

    När du går utbildningen el- och energiprogrammet oavsett inriktning så läser du kurserna matte 1 och engelska 5, kurserna är obligatoriska för att t.ex kunna utbilda sig vidare till nätverkstekniker eller it tekniker.

    Läs mer:
    http://www.yhguiden.se/utbildning/lernia-yrkeshogskola/certifierad-system-och-natverkstekniker1

    En del högskoleutbildningar inom it/programmering kan kräva att du läser mer kurser i matte, men för att bli nätverkstekniker räcker matte 1 och engelska 5.

    Lycka till!

    Hälsningar
    Melina SYV