Emma
    Hej! Jag vill läsa ett naturvetenskapligt basår nu till höstterminen 2019. Problemet är att det enda basåret med exakt de kurser jag behöver finns på Göteborgs universitet, men jag tror inte jag har tillräckligt bra betyg för att komma in där. På andra naturvetenskapliga basår läser man inte samma kurser som i Göteborg, och därför skulle de basåren inte ge mig behörighet för att läsa vidare till Marinvetenskap, som är mitt mål. Jag undrar hur det går till att läsa flera fristående kurser istället, det verkar lite krångligt

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Emma,
    de fristående gymnasiala kurser kan du läsa på Komvux (i den kommunen där du är folkbokförd).

    ang. Basår på högskolenivå
    Utbud till hösten 2019 kommer fastställas - vad gäller högskolekurser och program - till 15 mars, så du kan se senare om något basår på högskolenivå dyker upp som skulle passa dig. Angående komma in (du skriver att du inte har - kanske - tillräckligt höga betyg) så kan du både satsa på Högskoleprovet och hoppas på att antagningsgränsen blir lägre i framtiden, vilket kan hända om de t.ex utökar antal platser.

    Ännu ett alternativ kan vara att kika på vad folkhögskolorna kan erbjuda. www.folkhogskola.nu - på folkhögskolorna kan man också läsa de gymnasiala kurser som ger naturvetenskaplig behörighet.