J
    Hej! Jag är intresserad av prognoserna för yrkena Dietist och Audionom år 2018.

    Jag fascineras av kostvetenskap, dietetik och klinisk nutrition. Stämmer det att det råder en viss svårighet med ett fast jobb som dietist, och att man oftast får vikariat i början? Läste det på en blogg, där en tjej som tagit examen i Umeå universitet uttalade sig, men det var 2012. Yrkeskompassen har bara gjort en prognos för ett år, där det råder balans.

    Jag undrar mer konkret vad den tekniska biten innebär i yrket som Audionom, då yrkes- beskrivningen är: integrerad tillämpning av tekniska, beteendevetenskapliga och medicinska kunskaper inom hörselområdet? Jag såg yrkesbeskrivningen för Audionom på Arbetsförmedlingen hemsida, men hittade ingen prognos på yrkeskompassen? Men fick fram informationen om att det kommer att råda brist på audionomer, och att behovet av rekrytering därför kommer att finnas, på: Allastudier, men jag har inte så stor koll på tillförlitligheten av hemsidan: http://allastudier.se/tips-o-fakta/3130-h%C3%A4r-finns-jobben-2018/ och vore oerhört tacksam om ni kunde klargöra det.

    Min främsta fråga är vilken av utbildningarna som ger stört möjlighet till fast jobb efter examen?

    Mvh K

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej K.!
    Det är jättebra att du gjorde reseach och fick fram mycket fakta om de båda yrkena som intresserar dig mest.
    Tyvärr så är det i princip omöjligt att lova att en av utbildningarna kommer med mycket större sannolikhet ge dig fast anställning, jämfört med den andra utbildningen.

    Du behöver bara "en tjänst" och det räcker att en verksam dietist eller audionom bestämmer sig att gå i förtidspension - och en tjänst "befrias" flera år tidigare än förväntat var - och du kan få den tjänsten.

    Angående frågor om teknisk utrustning & exakt vilka arbetsuppgifter som audionom utför, har vi tyvärr inte kunskap här på Fråga SYV.
    Jag kommer därför att hänvisa din fråga dit där den specialist detaljkunskap finns: till Dietisternas Riksförbund http://www.drf.nu/nyfiken-pa-drf/vanliga-fragor/
    och till Svenska Audionomföreningen http://www.svaf.nu
    och till SACO (Sveriges akademikernas Centralorganisation): http://www.saco.se/fackligt-arbete/om-saco/kontakt/ som antingen kan svara på dina frågor eller i sin tur hänvisa dig vidare.

    Jag undrar om du har uppmärksammat den här utbildningen http://utbildning.gu.se/program/program_detalj?programId=M1DIP Dietistprogrammet som är 4 år (i stället för 3 år). Så här ligger det till: efter 3 år på utbildningen kan man ta ut examen och ansöka om legitimation men man kan också fortsätta ett år till - och sikta på att bli forskare.
    För audionomer finns det också möjlighet att läsa ett årigt Magisterprogram efter 3 års grundutbildning, http://www.lu.se/lubas/i-uoh-lu-VAGAU/18560 eller Masterprogram http://www.oru.se/Utbildning/Program/1516/?pid=547

    Om du kan tänka dig bli forskare och/eller starta eget som dietist eller audionom och/eller söka jobb även utanför Sverige - ökar du dina chanser till en heltidssysselsättning & hög inkomst.

    Som sagt, jag förstår mycket väl att du vill ha svar på frågan ang. vilken av utbildningarna som ger störst möjlighet till fast jobb efter examen, men det kan jag tyvärr inte svara på. Arbetsmarknadsprognoser kan slå fel och det av många olika anledningar: t.ex politiska beslut kan fattas som ger Mer eller Mindre pengar till den offentliga sjukvården och detta kommer att påverka antal tjänster inom sjukvården. Det kan, alltså, gå i olika riktningar: både uppåt & neråt.

    Jag hoppas att mitt svar tillför någonting och blir till hjälp för dig (detta trots att jag inte kan svara på den frågan som du helst vill få svar på).

    Du kan återkomma och vi försöker, givetvis, hjälpa dig så mycket vi kan. ;-)
    Bästa hälsningar & lycka till!
    ANNA