Emil

    Hej Jag har på senaste intresserat mig för att utbilda mitt till dietist, det finns dock ett problem. Utbildningen jag går (restaurang och livsmedelsprogrammet) ger mig inte behörighet till den utbildningen, men jag har läst både livsmedelskunskap och näringslära 1&2. Och jag har hört om reell kompetens, är dessa kurser något som skulle kunna ersätta de kurser utöver den grundläggande högskolebehörigheten?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Emil,
    reell kompetens vid antagning till svenska högskoleutbildningar handlar om att påvisa Grundläggande (alltså inte särskild) behörighet genom 3-årig arbetslivserfarenhet i kombination med några få gymnasiekurser (och för konkurrens gör man i så fall högskoleprovet); läs gärna om det - antagning.se/sv/dina-betyg/en-annan-väg

    Om du tänker på "ersättningsmöjligheter", så finns info på uhr.se/syv/svenska-meriter-i-antagningen/slutbetyg-fore-2010/sarskild-behorighet-pa-annat-sätt men jag kan inte se att ditt program, RL skulle nämns bland de ersättningsmöjligheterna för Naturkunskap 2-kursen.

    Dietist är i Sverige ett av de legitimationsyrken där socialstyrelsen utfärdar legitimation och strikta krav finns på vilken utbildning man ska ha - dietistexamen. Man måste alltså komma in på dietistprogrammet och det är en utbildning på högskolenivå, därför krävs det alltid Grundläggande behörighet + särskild behörighet som den utbildning kräver är: Matematik 2a / 2b / 2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2. Du behöver alltså få ut Examensbevis från gymnasiet (eller komvux) med godkända betyg i svenska 2,3 och engelska 6 + ha godkänt betyg i någon av matte 2-kurserna + i naturkunskap 2 + i en 100p.kurs Samhällskunskap 1b eller i två stycken mindre kurser inom ämnet samhällskunskap. Jag tror inte du kan bli bedömd som behörig (på undantag) om du inte uppfyller den behörigheten, och det gäller både grundläggande och särskild behörighet. Du kan dock testa kontakta antagningsgruppen på det lärosäte där du vill läsa. Det har några få gånger hänt att antagningsgrupperna bedömde ngn sökande som behörig fast hen saknade (formellt sett) rätt behörighet, men de fallen jag känner till är att det i så fall var personer med hög utbildning från utlandet som t.ex har doktorerat och skrivit avhandling (och försvarat den) på engelska, fast de inte hade några betyg i engelska som de kunde uppvisa... - eller i liknande fall, alltså när man bevisligen har bra kunskaper i något ämne fast saknar möjlighet att få tag i betygen.

    Du kan också kika på "liknande yrken" som t.ex Matinformatör, Kostekonom och Hälsopedagog.