Hej Calle!

    Vi på Fråga SYV har tyvärr inte någon expert på utlandsstudier. Vi kan ge dig länkar till de hemsidor som vi bedömer som pålitliga, där du sedan själv får leta vidare.

    Vi kan också ge dig råd att t.ex försöka hitta en Internationell Vägledare i din kommun, att höga med Arbetsvägledare på arbetsförmedlingen, att prova söka hjälp hos SYV på komvux i den kommunen där du är folkbokförd och/eller kontakta en EURES-rådgivare för Spanien. Om du kan tänka dig ta kontakt via mail eller telefon på engelska eller spanska, då finns det över 60 EURES-rådgivare som du hittar via den här sidan

    men om du vill ta kontakt på svenska, så hittade jag bara en EURES-rådgivare för Spanien här får du kontaktuppgifter till personen som du kan kontaktas på svenska, spanska och engelska:

     Clara Garzón Pacheco, Servicio Público de Empleo - Andalucía (Regional employment administration), Spanien , Sevilla

    +34 600 14 85 86       [email protected]

    *** **** ***

    Vi har sammanställt tips och råd för de som vill läsa utomlands och delar gärna med dig av dem. Mer kan vi tyvärr inte göra.

    Här kommer länkarna:

    - info om yrke Dietist

    - en sida om Studier Utomlands

    - info på högskolornas gemensam hemsida

    - om att läsa i Argentina

    - om att läsa i Bolivia

    - om att läsa i Chile

    - om att läsa i Colombia

    - om att läsa i Mexico

    - om att läsa i Peru

    - om att läsa i Uruguay

    - Länksamling om att bl a Studera Utomlands

    - info om Språktest (engelska) inför studier utomlands - för den som kommer att läsa med undervisningsspråk Engelska;

    - tips om vad man behöver tänka på inför studier utomlands.

    Jag förstår att du helst vill få direkta hänvisningar till vilka skolor som erbjuder den utbildning som du är intresserad av. Tyvärr så kan vi inte ge dig den info. Detta pga vi inte kan veta om det är seriösa utbildningsanordnare och vi kan inte heller garantera att du sedan kommer att kunna få svensk legitimation - efter dina studier utomlands.

    Dietist är legitimationsyrke i Sverige. Det är Socialstyrelsen som bedömer om din utländska utbildning ger dig rätt att få en svensk dietist-leg. Om du efter dina utlandsstudier vill arbeta i Sverige, är det viktigt att tänka på det. Om du kommer att ha utbildning från ett annat EU-land, läs här >> och om du kommer att ha din utbildning från ett land utanför EU, läs här >>

    Om du planerar jobba i ett annat land, råder jag dig att kontrollera om Dietist är legitimationsyrke även i det landet och vilka regler som, för övrigt, gäller för det aktuella landet.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Bästa hälsningar och lycka till!

    Om du hittar info på egen hand som du tycker är intressant, ber vi dig att tipsa oss och vi tackar mycket på förhand!

    ANNA