Evilina
    Vad är skillnaden mellan dietist och nutritionist? Har försökt att googla svaret men förstår inte skillnaden. Hur skiljer utbildningarna (ämnen och intagnings kriterierna) arbetsmarknaden och yrken man kan välja efter man är utbildad? Tack!
    • : Har du läst på https://www.framtid.se/yrke/dietist och https://www.framtid.se/yrke/nutritionist ? :)
    • : Har gjort det men va ute efter yttligare inofrmation eftersom jag har inte kan bestamma mig. Tack anda!
    • Julia : Testa boka provgå på båda programmen; bli "högskolestuderande för en dag". Ofta ges det sådan möjlighet; gör du det, kan du sedan bättre veta vilket av programmen som du helst vill gå på. Du kan under din "högskoledag" på varje program träffa de som läser på de respektive programmen och prata med dem. Om du ej får vara elev-för-en-dag - kanske kan du få "ambassadörs-kontakt" (ofta finns det studerande-ambassadörer på utbildningar - som svarar på frågor från de presumptiva sökande).

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Evilina,
    i Sverige är det så att Dietist är ett av de Reglerade yrken (Legitimation>>> krävs). Och Nutritionist är inte ett reglerat yrke, därför är det egentligen upp till en arbetsgivare att bestämma vem som har tillräckliga kvalifikationer - vad gäller nutritionist.
    Däremot får man inte kalla sig för dietist eller få jobb som dietist i Sverige utan legitimation från Soc.styrelsen.
    Sedan kan innehåll i de faktiska arbetsuppgifterna vara liknande - i alla fall ibland och på vissa arbetsplatser.

    Jag tycker att Marinas förslag (var god se kommentar till din fråga) är bra. Du kan se om förklaringar om yrken som finns på Framtid.se hjälper dig att jämföra dem.
    Du kan också kontakta studievägledare på dietist-utbildningarna och nutritionist-utbildningarna och ställa frågorna till dem.
    Du kan också kika på flera yrken, ex. på Idrottsnutritionist>> & Näringsfysiolog>>;

    • : Tack for informationen! Har inte tankt pa att jag kan kontakta skolorna sa tror jag ska testa det!
    • Julia : Japp! kontakta lärosätena och lycka till! och sök både till dietistprogrammet och nutritionist-utb., men du måste prioritera. Däremot kan du samtidigt som du söker till högskoleutb., även söka till obegränsat antal YRKESHÖGSKOLE-utbildningar och till varje yh-utb. söker man i första hand, till skolan direkt. inom yh behöver du inte prioritera... och yh-ansökningar påverkar inte högskoleansökningar, över huvudet taget - på så sätt kan du komma in på högksola och på flera olika yh samtidigt. och välja i så fall sen - var du vill läsa. :) utbud inom yh ser du på www.yhguiden.se
    • : ang. YH kika ex. på https://www.yhguiden.se/utbildning/nbi-nordic-business-institute/inkop-supply-management-lulea - och andra yh inom Ekonomi - det är inte exakt liknande dietist/nutritionist men med tanke på att det är många beräkningar som dietister gör... så kanske andra utbildningar inom ekonomi inte är helt fel... ? :)
    • : Bott utomlands så länge nu så har helt glömt av hur man gör hemma i Sverige. Tack igen för all hjälp!
    • Anna : Vi på Fråga SYV är mycket glada om våra svar blir till hjälp! :) Du får gärna gilla oss på https://www.facebook.com/fragasyv.se/?fref=ts ;)
    Läs alla kommentarer