SYV
    Hej SYV!

    Jag står inför ett vägval just nu där jag funderar på att skola om mig till lokförare.

    Har jobbat som SYV i ca 4 år och känner inte riktigt att jag hamnat rätt. Nu vänder jag mig till er :)
    Lokföraryrket är ett intresse jag haft sedan några år tillbaka men pga att man varit ganska nöjd med sin nuvarande situation och ekonomi har man aldrig tagit tag i det. Nu är jag vidare i urvalsprocessen till lokförare och inväntar besked ifall jag får direktplats på utbildningen eller hamnar på reserv.
    Lokföraryrket tilltalar mig men med tanke på att det är ett stort kliv att ändra bana i livet såhär mitt i livet skulle det vara skönt med lite tankar/råd från er.

    Fråga: Vet ni hur framtidsprognoser för lokföraryrket ser ut?
    Har ni någon ide om corona påverkat och isåfall hur?
    Vad ligger ingångslöner för lokförare baserat på region ungefär?

    Mycket tacksam för er hjälp.

    Mvh

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej, kollegan eller kanske snart f d kollegan! :)
    Det vi vet om yrket Lokförare, berättar vi om på framtid.se/yrke/lokforare
    Om du har fasttjänst idag, har du rätt att ta tjänstledigt för studier - så du skulle kunna återvända till ditt jobb som SYV i så fall - om du kom på att du vill tillbaka. Men har du kanske själv också tänkt på.
    Vidare vill jag "påpeka" att du ännu inte kommit in på utbildningen till lokförare - och ingen (idag ännu) vet om du får plats på yh-lokförare. Vi hoppas givetvis att du får plats. Men skulle det bli så att du inte får den, så kan du söka till en annan antagningsomgång och fortsätter kanske som SYV ett tag till.

    Det är sådana "självklarheter" (ovan) som jag är rätt säker på att du också har tänkt på.

    Angående framtidsprognoser... när Corona-krisen "slog till" - har ingen på förhand vetat att det skulle bli stopp på resandet mellan olika länder och i mångt även inom samma länder. Vi vet ännu inte om hur det kommer utveckla sig - det talas om "andra vågen" som en möjlig (eller en av de möjliga) framtids-situationer.
    Men gods-transporterna bl.a med tåg måste ju gå! och i vissa fall - kanske t o m utökas pga corona-krisen.
    Jag tänker också på att lokförarutbildningen är på tre terminer, 1,5 år och mycket kan hända på så lång tid.
    Allmänt gäller: många byter bana mitt i livet. Ge några garantier på att man inte ångrar sig - går tyvärr inte, vilket du själv säkert också vet. :)

    Ang.lönen för lokförare
    Det kan bero på olika saker: om man kör "pågatåget" på dagtid eller gods-transporter (nattetid),och på vem arbetsgivaren är och vilken del av Sverige man jobbar i. Det jag fick veta av de utbildningsansvariga för yh-lokförare (alltså de som utbildar blivande lokförare) är att löneutvecklingen är snabb, alltså man kan "klättra" 10.000 kr upp på kanske cirka 2-3 år i yrket. Det är i o f s informationen jag fick innan Covid-19.

    Hoppas någonting i mitt svar blir till hjälp!
    Julia SYV

    • :

      Tusen tack för svaret kollegan :)

      Jättebra funderare. Förresten, jag tror ni behöver uppdatera infot på framtid.se då lokförarutbildningen är en 220 poängs yh utbildning, 44 veckor. Alltså 1 år. Ialla fall där jag sökt..

    • Anna :

      Den här yh-utb till lokförare är på 300 yh! :) De övriga verkar idag vara på 220 yh, vilket är lite längre än 2 terminer (man läser 100 yh per termin=20 veckor). Alltså längre än 2 terminer, "avrundar" vi till "tre terminer" - men det är bra att du påpekar att det är bra att ha aktuell info om yrken! När de flesta yh till lokförare har blivit kortare (tidigare var de flesta på 300 yh) så är det givetvis bra att ändra information om yrket på www.framtid.se - tack för den synpunkten!