Jennifer
    Hej! Jag avslutar mina studier på allmän kurs distans (folkhögskola) under våren 2023. Därmed vill jag börja högskola hösten 2023. Problemet är att det inte verkar finnas de jag är intresserad av på distans. Distans är ett måste för mig, annars kommer jag inte klara utbildningen. Jag är intresserad av journalism, att skriva och få vara kreativ och ständig sökande är det som jag vill. Men det verkar inte finnas några chanser på det. Har endast hittat en utbildning i hela Sverige, som verkar vara svår att komma in på. Finns det några skolor som erbjuder detta, som man kan ha missat? Verkar som att jag annars får påbörja en utbildning inom IT som jag inte känner mig hundra säker på. Vart kan jag vända mig?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Jennifer!
    utbildningsutbud av högskole-universitetsutbildningar i Sverige med start hösten 2023 kommer att fastställas till mitten av mars 2023, så ännu kan man inte se alla utbildningar som kommer att bli sökbara. Vi hoppas det dyker upp någon utbildning till mitten av mars, som du vill söka till och att du sedan också kommer in, men det kan man på förhand, tyvärr, inte garantera.
    Jag undrar också om du är endast intresserad av just högskole-universitetsutbildningar. Det finns annars utbildningar inom andra skolformer, som t.ex yrkeshögskola, KKU och det kan också finnas eftergymnasiala utbildningar riktade på journalistik inom folkhögskola och hos privata utbildningsanordnare. Du kan kanske också kika på möjlighet att läsa på distans "mot" någon skola i utlandet.
    Saken är den att i Sverige är yrken inom journalistik - icke-reglerade, vilket betyder att man kan jobba inom de yrken med vilken utbildningsbakgrund som helst och universitetsutbildning garanterar inte att man får jobb eller ens något enstaka uppdrag, men å andra sidan finns det journalister som har anställning eller som är frilansande som inte har någon specifik utbildning inom journalistik.
    Jag förstår att du vill utbilda dig på det sättet som passar dig men om ingen passande utbildning finns att hitta, vad gör man i så fall? Det är en viktig fråga men som är svår att besvara. Ett alternativ är att du kan försöka hitta jobb och jobba ett år eller ett par år innan du sedan ska försöka läsa vidare. Under den tiden kanske uppstår en passande för dig utbildning, får vi hoppas.
    Ett annat alternativ är att du försöker bedriva självstudier i kombination av några distans-kurser som har någonting med journalistik att göra (det borde inte vara omöjligt att hitta i alla fall några få kurser som ges på distans inom journalistik). OBS! se upp med "distans" - det finns upplägg:"distans Med Obligatoriska träffar".

    Studie- och yrkesvägledare