Christopher
    Kan man skräddarsy tekniskt basår så det fungerar på distans och så man kan jobba heltid samtidigt? Som 43åring känner jag att jag vill fortsätta utvecklas men har inte varken ekonomin för att sluta jobba eller någon idé ännu för vad jag vill bli när jag blir stor. Så att kunna kombinera vardag o jobb med studier vore perfekt.
    Jag har gått Sam sam på gymnasiet. Student -98. Jobbar idag med sälj och känner att jag vill mer rikta in mig på nåt inom kalkyl, ingenjör, planering eller projekt...

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Christopher,
    för att börja jobba med något inom kalkyl, ingenjör, planering eller projekt kanske du inte nödvändigtvis behöver den kompetensen som det tekniska basåret ger. På de tekniska basår brukar man läsa det som mer eller mindre motsvarar gymnasiala kurser Matematik 3c och 4, Fysik1a och 2 samt Kemi 1 och 2. Kan ännu mer matematik ingå (typ motsvarande matematik 5 och specialisering) och kemi 2 behöver inte ingå. Tekniska basår kan finnas på högskolenivå, på komvux och på folkhögskolorna.
    På komvux kan man ofta välja läsa på distans och du kan därför se om komvux i den kommunen där du är folkbokförd erbjuder läsa de kurserna som jag nämnde ovan - på distans.
    Men min första fråga till dig är varför vill du läsa just det som ingår i ett "tekniskt basår"? Om du på sikt vill söka till civilingenjörsprogrammen på universiteten (som är 5-åriga utbildningar på heltid) då behöver du godkända betyg i matematik 4, fysik 2 och kemi 1, men inom många yrken inom de områden som du nämner i din fråga behöver du ha läst fysik eller kemi och inte så mycket matematik heller.
    Ingenjör - ett mycket vitt samlingsbegrepp för ett jättestort antal olika yrken. Det finns många yrkeshögskoleutbildningar till någon sort ingenjör som, för behörighet, inte kräver mer matte än matematik 2 och inte kräver fysik eller kemi, över huvudet taget. Och detsamma gäller även för Projektledare; man kan projektleda inom olika branscher.
    Det finns många yrkeshögskoleutbildningar på distans (men det brukar ingå några obligatoriska träffar per termin). Du får gärna titta på några exempel:
    utbildning/hermods-yrkeshogskola/matningstekniker-specialistkompetens-geodesi
    utbildning/affarshogskolan/lonekonsult-med-digital-kompetens
    utbildning/hermods-yrkeshogskola/laborant
    utbildning/hermods-yrkeshogskola/internationell-transportlogistiker
    utbildning/vardyrkeshogskolan/instrument-och-steriltekniker
    utbildning/teknikhogskolan/green-logistics-management
    utbildning/teknikhogskolan/data-center-technician-engineer
    utbildning/teknikhogskolan/cad-ingenjor-teknikhogskolan-distans
    utbildning/ihm-business-school/agil-projektledare