U

    Funderar på om det finns distanskurser på universitetet som funkar trots att man flyttar till ett land med annan tidszon (usa i mitt fall) alltså att den inte har lektioner som är tidsbundna utan kan göras under vilken tid på dagen som helst? Hade velat börja plugga till en kandidat i media och kommunikation under tiden jag bor i usa och behöver veta om det ens är en möjlighet?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Uma,
    utbud av kurser och program på svenska lärosäten som ges på distans utan obligatoriska träffar är mycket begränsat. Inom Media- och kommunikationsvetenskap hittade jag nu de här utbildningar som ges på distans utan träffar: se listan på Studera.nu/jamfor-utbildning? Men vi kan hoppas att utbud fylls på i alla fall med några fler alternativ till första dagen i anmälningsperioden till hösten 2023, som blir den 15 mars 2023. Som ett helt program á 180 högskolepoäng hittade jag endast Webbredaktör, distansutbildning som startade HT22 (förhoppningsvis öppna ansökan även till HT23 men det kan man ännu inte se). Annars, är det för det mesta små kurser á 7.5 högskolepoäng som ges på distans utan träffar. Om huruvida man kan bygga kandidatexamen av små kurser är en fråga som du får ställa till studievägledare på den institutionen där du vill ta ut examen. Enligt den information jag har så måste man läsa minst tre stycken 30hp-kurser inom sitt huvudområde för att kunna ta ut kandidatexamen. Jag kan just nu (den 15 febr 2023) se endast en 30hp-kurs inom det kunskapsområde som intresserar dig som ges på distans utan träffar: se kau.se/utbildning/program-och-kurser/kurser/MKGA14
    Du får gärna ställa din fråga till studievägledare som jobbar på institutioner där relevanta utbildningar ges.
    Du får också gärna invänta att anmälningsperiod börjar den 15 mars 2023 för att se om utbud fylls på och om du då hittar intressanta för dig utbildningar att söka till.
    Om det i distans utan träffar ingår webbföreläsningar som körs viss tid på dagen och som inte går att se i efterhand, är en fråga som du måste ställa till de utbildningsansvariga på just den aktuella utbildningen; det är annars möjligt att den information kan hittas på utbildningens egen webbplats/hemsida.

    Studie- och yrkesvägledare