Sanna
    Hej! Ska försöka tydlig göra min fråga så mycket som möjligt. Jag har en gymnasie examen som omfattar 2500 och bortsett från gymnasiearbetet så blir det ju 2400 poäng om jag ska räkna ut mitt meritvärde. Men min fråga i sig är, jag ska söka engelska 7 kursen på komvux som är 100 poäng och min fundering är : när jag läst klart den kursen, fortsätter jag att dela mitt jämförelsetal med 2400 eller ökar det till 2500? Tacksam för svar! Då studie o yrkesvägledaren jag träffade på komvux inte visste ( ur dåligt )....

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan!

    Du delar med 2500, om du räknar in betyg från kurser som utgör 2500 poäng /och det gör du för att 2400 + 100 är ju 2500/. :)

    Och här>>> finns Räknehjälp!

    Bästa hälsningar

    ANNA

    • : Tack!! Äntligen ett vettigt svar. :) mitt nuvarande meritvärde är 15,73. Mitt gumnasiepoäng 37 750. Kommer nog bara få E i engelska 7, så det betygvärdet lägger jag in i 37 750 vilket blir 38 750 och delar det med2500. Och det blir 15,5 o sen plussar jag på 1.0 merit? Vilket blir 16,5 i merit som jag får efter läst engelska 7 & ett E i betyg? / Sanna :)
    • Mikael : Det ser rätt ut. Jag tror du har räknat rätt. Jag tror att siffrorna stämmer.