Emilia

    Hej! Jag vill söka utbildning som djurvårdare men måste ha Djurens Biologi som förkunskap. Jag gick naturvetenskapsprogrammet och har alltså bara läst Biologi 1 & 2. Jag vill alltså läsa kursen på komvux men jag hittar den inte någonstans?

    • :

      Hej! Jag vet att det är ett år sent men jag var i samma situation som du fast jag gick Samhällsvetenskapliga programmet. På Biologiska Yrkeshögskolan i Skara finns utbildningen djurvårdare och där kan man läsa in kursen Djurens Biologi på distans/halvfart om man inte har den sen innan. Då din fråga är ett år gammal kanske detta inte är aktuellt längre men jag klistrar in länken ifall att! https://www.vgregion.se/f/naturbruk/bys/utbildningar/djurvardare/

    • Anna : Tack så mycket Jakob för din kommentar!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Emilia,

    vi känner till problemet som du beskriver. Vi har inte heller hittat att det skulle undervisas i den kursen på andra ställen än gymnasieskolorna som erbjuder NB-programmet, och de som redan är klara med gymnasiet kan ju inte läsa på gymnasiet... så det är ett stort problem som vi inte vet hur man ska lösa. Du kan höra med utbildningsansvariga på den här yh-utbildningen om hur deras planer på att erbjuda ngn sort förberedande kurs som skulle "ersätta" kravet på kursen Djurens biologi, fortskrider. Annars, så vet jag faktiskt inte vad jag eller ngn av mina kollegor kan tipsa om, förutom att kanske skaffa sig kunskaper genom självstudier och försöka hitta var prövning erbjuds i den kursen. Enligt Skolverket, måste prövningar erbjudas i alla pågående gymnasiala kurser, alltså om det pågår undervisning i en viss kurs, då har läraren i sin tjänst ett visst antal prövnings-timmar "inbakade" och några prövningar bör erbjudas per år (exakt hur många prövningar och om den "regel" ens efterlevs, kan jag inte svara om eller lova att så är fallet), men du kan i alla fall leta i första hand i de kommuner (efter prövningen) där NB-programmet, inr.Djurvård & inr.Hästhållning erbjuds på gymnasieskolorna. OBS! kunskaperna bör du i så fall skaffa dig på egen hand (förstår att det är svårt när du inte läst kursen och känner därför inte heller till kursens innehåll). :(
    Info om den kursen finns på Skolverkets hemsida; kursen hör till ämnet "Biologi-naturbruk".
    Du kan också fråga på komvux i den kommunen där du är folkbokförd om komvux kan köpa den kursen för dig av en gymnasieskola, så att du läser på en gymnasieskola och komvux betalar till den skolan (det kan jag inte lova dig att komvux gör, men du kan i alla fall fråga om det). Kursen ingår inom inriktningar Djurvård och Hästhållning på NB, så alla gymnasieskolorna som erbjuder NB (minst en av inr.Djurvård eller Hästhållning) har undervisning i den kursen.
    Lista på gymnasieskolorna som erbjuder NB, inriktning hästhållning - se gymnasieguiden.se/gymnasium?NB-hästhållning
    och
    inriktning djurvård:
    se gymnasieguiden.se/gymnasium?NB-djurvård