Felicia
    Hej! Snart är det dags för gymnasieval och jag tycker det är väldigt svårt så jag hoppas på att jag får svar på mina frågor. Mitt liv är djur! Jag älskar djur och skulle gärna jobba med djur. Men vad är skillnaden mellan veterinär, djurvårdare osv? Vad tjänar man? Vad gör man exakt på dessa jobb? Jag vill inte gå en plugglinje. Jag skulle även kunna tänka mig att bli förskolelärare eftersom jag älskar barn. Jag hoppas jag får svar snabbt! Är förvirrad!

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, kul att du ändå har hittat ett par yrkesområde som du brinner för! Sen kan det ändå vara svårt att välja såklart! Jag ska försöka svara på dina frågor så gott det går.

    En veterinär vårdar och behandlar sjuka och skadade djur. Veterinärer arbetar även med förebyggande åtgärder, såsom vaccinering och märkning så att djuret kan komma tillbaka till ägaren om det försvinner. Veterinärer avlivar också djur när så behövs.

    Veterinärer har 5,5 års utbildning. På det finns många specialistutbildningar. Det betyder att det finns många specialister som är duktiga inom ett specifikt område. De flesta veterinärer arbetar antingen med smådjur eller med lantbruksdjur, men även veterinärer inom specifika djurslag finns. Dessutom finns det specialister inom olika sjukdomar och skador på djuren.

    Det tidigare yrket Djursjukvårdare delas nu upp i;

    - omvårdnadsyrket djurvårdare, kallas ibland även veterinärassistenter
    - legitimationsyrket djursjukskötare

    Som djurvårdare arbetar du antingen på grundnivå eller på utökad nivå. Det är vilken nivå du har som avgör vilka arbetsuppgifter du får utföra. På grundnivå som inte kräver någon direkt utbildning efter gymnasiet är det vanligt att du arbetar med omvårdnadsuppgifter som inte kräver medicinsk behandling som att klippa klor, öronrengöring, rasta och bada eller pälsvård.

    På en mer utökad nivå krävs det att man har mer utbildning till t,ex djursjuksköterska eftersom man där får utöva och medverka i medicinska behandlingar.

    Här kan du ta reda på medellöner för olika yrken http://www.lonestatistik.se/yrken-a-till-o.asp

    Om du inte vill gå ett högskoleförberedande program så kan det bli svårt att direkt söka till t.ex veterinär eller djursjukskötareutbilningen eftersom dessa kräver mycket matte, fysik, kemi och biologi. Men du kan gå Naturbruksprogrammet och plugga Djurvård och sikta på den lägre grundnivån efter gymnasiet och kanske få jobb på den nivån.

    Om du vill jobba med barn och deras utveckling så kan Barn- och fritidsprogrammet kanske passa bra. /Lena, Syv