Lisa
    Hej. Vilka kurser kan motsvara naturkunskap b om man vill söka till djursjuksköterska? Jag vet att om man gått omvårdnads och söker sjuksköterska motsvarar dom kurserna det som krävs för nkB.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Lisa!

    Skickar länk till info http://www.slu.se/sv/utbildning/anmalan-antagning/behorighet-och-urval/ersattningsmojligheter-bi-nk/ där du ser vilka kurser som kan ersätta Naturkunskap B (eller 2). Gick du Vård/omsorg eller Naturbruksprogrammet? Det som spelar roll är bl a vilket gymnasieprogram man har examen ifrån. Se på länken ovan och återkom om ngt. är oklart.
    Med vänlig hälsning, Mikael
    • : Jag gick vård och omsorgsprogrammet, betyder det alltså att jag är behörig att söka det för att dom kurser jag läst där motsvarar nkB?
    • Mikael : Vård- och omsorgsprogrammet med kurserna Naturkunskap 1a1 (NAKNAK01a1), Hälsopedagogik (HÄLHÄL0), Medicin 1 (MEDMED01) och Etik och människans livsvillkor (MÄNETI0) -om du har godkända betyg i de kurserna (ALLA de kurserna), är det detsamma som om du hade godkänt betyg i Naturkunskap B (eller 2).