Hej Linnea!

    För att kunna jobba som Djurskyddsinspektör kan man gå lite olika utbildningar, t.ex. man kan vara utbildad Veterinär eller så kan man läsa Etologi & Djurskydd på SLU, Sveriges Lantbruks Universitet.

    Behörighet till veterinär är Fysik2, Kemi2, Biologi2 och Matematik4.

    Till utbildning Etologi & Djurskydd på SLU är det nästan samma behörighet men det krävs ej betyg i Fysik 2, dvs det räcker med Fysik 1a.

    Alla de kurser som krävs för behörighet ingår i Naturvetenskapsprogrammet, inriktning Naturvetenskap

    En annan väg att gå är via Naturbruksprogrammet och komplettera för behörighet på Komvux eller på ett Naturvetenskapligt basår. Det är en längre väg (man kan räkna med ett år längre eller 3 terminer men om man på gymnaiset väljer de "rätta kurserna" på NB, kankse kan man hinna komplettera på en termin efter gymnasiet.

    Man kan också läsa ett valfritt program och med kompletteringar efter gymnasiet kan man bli behörig men om man är intresserad av djur, då är det kanske NB, inriktning Djur man vill läsa.

    NA, inriktning naturvetenskap, väljer man i så fall för att det är det snabbaste vägen.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig och önskar dig lycka till med dina fortsatta studier och ditt gymnasieval!

    ANNA