Nelly
    Hej!

    Jag är utbildad djurvårdare då jag gått naturbruksprogrammet, dock så läste jag inte högskoleförberedande. Nu har jag blivit sugen på att börja plugga igen och väljer då på två olika utbildningar.

    Den ena är djurvårdare på utökad nivå på 1,5 år. Denna utbildning är jag behörig till och kan söka nu.
    Den andra utbildningen är djursjukskötare på SLU, om jag väljer att söka denna måste jag dock läsa upp tre ämnen för att bli behörig. Jag tror också att utbildningen är mycket svår att komma in på om man tittar på antagningsstatistiken.

    Nu till min fråga. Om jag väljer att läsa den första, djurvårdare på utökad nivå, men sedan känner att jag vill ha legitimation för att få utföra fler arbetsuppgifter, hur gör jag då?
    Måste jag läsa hela utbildningen, 3 år på SLU eller kan man göra på något annat sätt?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Nelly,

    SLU kan besluta "erkänna" din utbilning på yrkeshögskola så att du ska kunna "hoppa över" vissa delar av högskoleprogrammet. Det beslutet ligger hos de utbildningsansvariga på SLU. De brukar inte kunna ge förhandsbesked, utan man söker och kommer in på vanligt sätt - och sedan ansöker om "tillgodoräknande" av tidigare utbildning. Då tittar de utbildningsansvariga på vad du har för tidigare utbildning och arbetslivserfarenhet och fattar beslut i frågan om de kan tillgodoräkna och i så fall hur mycket.

    Jag tycker att du ej förlorar någonting på att gå utbildning på yrkeshögskola. Det blir inte svårare för dig att komma in på högskola, om du går en yrkeshögskoleutbildning.

    Du har rätt i att det är svårt att komma in på Djursjuksköterprogrammet på SLU; många söker med höga betyg.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    ANNA