Olivia
    Hej! Jag är intresserad av att utbilda mig inom djursjukvård. Det verkar vara otroligt svårt att komma in på djursjukskötarutbildningen i Uppsala och har sett att det finns utbildningar som då kallas djurvårdare med utökad nivå. Jag har bland annat hittat en YH utbildning där det står "särskilda förkunskaper" som är gymnasiekurser från naturbruksgymnasie. Kan man komma in på utbildningen ändå eller menas särskilda förkunskaper som ett krav? Isåfall, kan man på något sätt, med fullständig gymnasieutbildning (dock inte inom naturbruk) och högskoleförberedande att utbilda sig inom djursjukvård? Har svårt att hitta information på nätet om detta.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Olivia,

    yrkeshögskola ställer vissa krav men kan även göra undantag och ta in obehöriga, om det t.ex inte finns tillräckligt antal behöriga och utbildningsansvariga gör bedömning att t.ex du, även om du inte uppfyller kraven, ändå kan klara av utbildningen. Sök därför alla de Yrkeshögskoleutbildningar som du är intresserd av. Vet du att du inte uppfyller behörighetskraven, skriv i din ansökan att du vill bli prövad i "fri kvot", på sammantagen bedömning av meriter. Även det faktum att du är mycket moriverad kan spela roll. Skriv därför i din ansökan varför du vill utbilda dig just inom den branschen.

    Ja, du har rätt: det är svårt att hitta utbildningar för vuxna inom "djurskötar-område" som inte är på högskolenivå... - t.ex om man letar efter ngt. annat än att utbilda sig till Veterinär>> eller till Djursjukskötare >>.
    Ett alternativ skulle vara att t.ex utbilda sig till >>Fysioterapeut /för människor/ och sedan specialisera sig för att bli en Fysioterapeut för djur>>.

    Se gärna info på sidan - Djurhälsopersonal >>.

    Vissa yrken inom djurvård är "oreglerade", dvs "vem som helst" får jobba som t.ex >> Hästtandvårdare - det gäller att kunna skaffa sig betalande kunder och få sitt företag att gå runt eller att få någon att anställa dig (som tror att du kan göra jobbet).

    Är det att ta hand om just sjuka djur, som du i första hand vill satsa på? Eller kan du tänka dig att ta hand om friska djur? Det kan t.ex vara en framkomlig väg att starta eget inom "kennel"-hunduppfödning >> eller öppna hund/katt dagis/pensionat, t.ex. Se gärna Hunddagisföretagare>> ... det Kan tyvärr bli svårt att skaffa tillräckligt antal betalande kunder för att få verksamheten att "gå runt", men kan man göra det - så får man driva eget och då kan du själv anställa personer som du tycker har rätt kompetens.

    Det finns utbildningar på privata skolor där man betalar själv och har inte rätt till studiemedel från CSN. Kvalité och längd samt innehåll - varierar kraftigt. Och vi kan tyvärr inte svara ang.vilka som är "bra".

    Om man däremot inte vill eller kan betala för sin utbildning och vill eller behöver ha studiemedel under utbildningstiden, så finns det utbildningar på följande ställen, i Sverige, för vuxna (personer mer gymnasiekompetens eller de som är över 20 år gamla):

    Komvux>> (det är varje kommun som anordnar för sina egna invånare - dvs personer som är folkbokförda i den "aktuella kommunen" - man bör därför prata med SYV på komvux i sin egen kommun);

    Arbetsförmedlingen >> kan köpa kurser och utbildningar för arbetslösa inskrivna på AF;

    Yrkeshögskola >> - se utbud på www.yhguiden.se - OBS! finns några få YH som tar ut Studerandeavgift. Men det står i så fall tydligt om att avgift tas ut; de flesta YH är gratis och ger rätt till studiemedel.

    Folkhögskolor>> - se hela utbudet på www.folkhogskola.nu - man kan också ringa till Folkhögskolornas gemensam infotjänst, eller maila till dem.

    Utbildningsutbud förändras. Det är därför svårt att vid varje given tidpunkt kunna ge en fullständig lista på alla utbildningar inom ett viss område - t.ex inom Djurvård och/eller Djursjukvård. Mitt förslag är därför att du både pratar med SYV på komvux i den kommunen där du är skriven/folkbokföre, med personal på Arbetsförmedlingen (info kan du få även om du inte är inskriven; och du kan skriva in dig även om du inte är arbetslös, t.ex som "ombytessökande" som har jobb men vill ha ett annat jobb).

    Och att du samtidigt också själv letar bland folkhögskoleutbildningar eller kontaktar Folkhögskolornas gemensam infotjänst.
    Vad som finns inom yrkeshögskola verkar du ha bra insikt i redan. :)